Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
1TTZ815ORTAÇAĞ TARİHİ KAYNAKLARI3+0+03629.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Tarih Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Ortaçağ Tarihi ile ilgili kaynaklar hakkında bilgi verilmesi
Dersin İçeriği Epigrafik ,mizmatik , vekayinameler, münşeat ve vakıfname, seyahatnameler vb. döneme ışık tutacak olan maddi kaynakların incelenmesi.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, soru cevap
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Ayse Atici Arayancan
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Tevârîh-i Hulefâ? ve Vüzerâ-yı Îşân,nşr. Abbas İkbâl, Tahran, 1357; el-Hüseynî, Ahbârü’d-Devleti’s-Selçukıyye, Türkçe trc. Necati Lugal, Ankara, 1943Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul, 1998.M. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler, İstanbul, 1991.İslam Ansiklopedisi, İslam Alemi Tarih, Coğrafya ve Etnoğrafya LûgatıTürkiye Diyanet Vakfı İslam AnsiklopedisiZeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul, 1981.Fuat Köprülü, “Anadolu Selçuklu Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten Dergisi, C.7, S.bnü’l-Cevzî, el-Muntazam fî târîhi’l-mülûk ve’l-ümem, nşr. Muhammed Abdülkadir Ahmed Atâ-Mustafa Abdülkadir Atâ, XVII, Beyrut, 1992; İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-târih, İslâm Tarihi İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi, Türkçe trc. Abdülkerim Özaydın, X, İstanbul, 1987; İbnü’l-Ezrak, Târîhu Meyyâfârikîn ve Âmid Târihi (Artuklular Kısmı), Türkçe trc. Ahmet Savran, Erzurum, 1992; İbnü’l-İbrî (Barhebraeus), Abû’l-Farac Tarihi, Türkçe trc. Ömer Rıza Doğrul, II, A
Ders Notları bnü’l-Cevzî, el-Muntazam fî târîhi’l-mülûk ve’l-ümem, nşr. Muhammed Abdülkadir Ahmed Atâ-Mustafa Abdülkadir Atâ, XVII, Beyrut, 1992; İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-târih, İslâm Tarihi İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi, Türkçe trc. Abdülkerim Özaydın, X, İstanbul, 1987; İbnü’l-Ezrak, Târîhu Meyyâfârikîn ve Âmid Târihi (Artuklular Kısmı), Türkçe trc. Ahmet Savran, Erzurum, 1992; İbnü’l-İbrî (Barhebraeus), Abû’l-Farac Tarihi, Türkçe trc. Ömer Rıza Doğrul, II, Ankara, 1950; İbnü’l-Kalânisî, Zeylü Târîhi Dımaşk, nşr. H. F. Amedroz, Beyrut, 1908;Hindûşah es-Sâhibî, Tecâribü’s-selef der Tevârîh-i Hulefâ? ve Vüzerâ-yı Îşân,nşr. Abbas İkbâl, Tahran, 1357; el-Hüseynî, Ahbârü’d-Devleti’s-Selçukıyye, Türkçe trc. Necati Lugal, Ankara, 1943Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul, 1998.M. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler, İstanbul, 1991.İslam Ansiklopedisi, İslam Alemi Tarih, Coğrafya ve Etnoğrafya LûgatıTürkiye Diyanet Vakfı İslam AnsiklopedisiZeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul, 1981.Fuat Köprülü, “Anadolu Selçuklu Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten Dergisi, C.7, S.bnü’l-Cevzî, el-Muntazam fî târîhi’l-mülûk ve’l-ümem, nşr. Muhammed Abdülkadir Ahmed Atâ-Mustafa Abdülkadir Atâ, XVII, Beyrut, 1992; İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-târih, İslâm Tarihi İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi, Türkçe trc. Abdülkerim Özaydın, X, İstanbul, 1987; İbnü’l-Ezrak, Târîhu Meyyâfârikîn ve Âmid Târihi (Artuklular Kısmı), Türkçe trc. Ahmet Savran, Erzurum, 1992; İbnü’l-İbrî (Barhebraeus), Abû’l-Farac Tarihi, Türkçe trc. Ömer Rıza Doğrul, II, Ankara, 1950; İbnü’l-Kalânisî, Zeylü Târîhi Dımaşk, nşr. H. F. Amedroz, Beyrut, 1908;Hindûşah es-Sâhibî, Tecâribü’s-selef der Tevârîh-i Hulefâ? ve Vüzerâ-yı Îşân,nşr. Abbas İkbâl, Tahran, 1357; el-Hüseynî, Ahbârü’d-Devleti’s-Selçukıyye, Türkçe trc. Necati Lugal, Ankara, 1943

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 90

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Ortaçağ Türk-İslam tarihi hakkında lisans seviyesinde bilgi edinme

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Epigrafik Kaynaklar
2 Nümizmatik Kaynaklar
3 Vakıfnameler
4 Münşeatlar
5 Vekayinameler
6 Farsça Vekayinamaler
7 Arapça Vekayinameler
8 Türkçe Vekayinameler
9 Süryanice ve Diğer Dillerdeki Vekayinameler
10 Seyahatnameler
11 Siyasetnameler
12 Genel Vakayiname Örnekleri
13 Özel Vekayineme Örnekleri
14 Coğrafi Eserler ve Örnekler
15 Genel Değerlendirme Zekeriya Kurşun, Tarih Metotu, 2011, Fuat Köprülü, “Anadolu Selçuklu Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten Dergisi, C.7, S.27, Ankara 1943

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 5 5
Ö1 5 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=242726&lang=tr