Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
1TTZ823YENİÇAĞ OSMANLI SOSYO-EKONOMİK TARİHİ 3+0+03604.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Tarih Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Yeni Çağ Osmanlı sosyo-ekonomik yapısının oluşumu, gelişimi hakkında öğrencilerin bilgilnemesi
Dersin İçeriği Dönemsel olarak Yeni Çağ kavramı ve Osmanlı idari yapısındaki yeri ile önemi, kurumsal ve sosyal müesseseler ile bunlara ait kaynak serisinin tanıtımı
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sözel anlatım, karşılaştırmalı aktarım.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Murat ALANDAĞLI
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Oktay Özel-Mehmet Öz, Söğütten İstanbul’a Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar), Ankara: İmge Yayınevi, 2000.
İNALCIK, Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul, 2003.
İHSANOĞLU, Ekmeleddin, (Ed.), Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi-I, İstanbul, 1994.
Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
Ahmet Yaşar, Ocak, Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler (XIV-XVII. Yüzyıllar), Ankara, 1992.
Mustafa Akdağ, Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası “Celâlî İsyanları” Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.
Ders Notları Oktay Özel-Mehmet Öz, Söğütten İstanbul’a Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar), Ankara: İmge Yayınevi, 2000.
İNALCIK, Halil, (Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul, 2003.
İHSANOĞLU, Ekmeleddin, (Ed.), Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi-I, İstanbul, 1994.
Dökümanlar Oktay Özel-Mehmet Öz, Söğütten İstanbul’a Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar), Ankara: İmge Yayınevi, 2000. İNALCIK, Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul, 2003. İHSANOĞLU, Ekmeleddin, (Ed.), Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi-I, İstanbul, 1994.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Ödevler 25 2 50
Sunum/Seminer Hazırlama 25 2 50
Ara Sınavlar 1 2 2
Uygulama 10 2 20
Proje 10 2 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 174

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Dersin birincil ve ikincil amaçları ile kapsam ve sınırlılıkları hakkında bilgi sahibi olur
2 Yeni Çağ kavramı ve bunu Osmanlı İmparatorluğu nizamındaki yerini kavrar
3 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu sosyal yapısı ve temel bileşenlerini öğrenir
4 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu malî yapısı ile kaynaklarını öğrenir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu sosyol ve ekonomik tarihi dersinin lisans programı düzeyindeki yeri ve önemi ile amaç, kapsam ve hedef erekleri hakkında bilgiler verilir Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve SosyalTarihi, İstanbul, 2000
2 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu'nun siyasî, sosyal ve kültürel yapısına dair izahlar yapılır. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
3 Yeni Çağ Osmanlı merkez idaresi ve kaynakları hakkında bilgi verilir. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve SosyalTarihi, İstanbul, 2000
4 Yeni Çağ Osmanlı taşra idaresi ve kaynakları hakkında bilgiler verilir. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
5 Yeni Çağ Osmanlı toplum yapısı, bilişenleri ve dinamikleri hakkında bilgiler verilir Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
6 Yeni Çağ Osmanlı kırsalındaki dinamikler: Köylüler ve Göçerler. Fermanlar, kanunnameler ışığında toplum yapısındaki değişim ve dönüşümler Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
7 Vize sınavı
8 Yeni Çağ Osmanlıda ilim ve medrese eğitim ile Ortodoks inanç öğeleri ile marjinal gruplar. Ahmet Yaşar, Ocak, Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler (XIV-XVII. Yüzyıllar), Ankara, 1992.
9 Yeni Çağ Osmanlı Malî yapısı ve dinamikleri ve zihnî altyapısına dair bilgiler verilir. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
10 Tahrir Sistemi: Yapılış amacı, şekli ve sonuçları. Yeni Çağ tarihinin mali kaynakları bağlamından önemi. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
11 Yeni Çağ Osmanlı Tarihi'nin malî kaynakları bağlamında evkâf defterleri ve önemi Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
12 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu'nun sosyal ve malî kaynakları bağlamında şer'iye sicilleri ve önemi Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
13 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu'nun merkez ve merkez-kaç isyanlar ile bunların siyasî ve toplumsal sonuçları Mustafa Akdağ, Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası “Celâlî İsyanları” Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.
14 Yeni Çağ Osmanlı İmparatorluğu'nun malî ve sosyal kaynakları bağlamında Avarız defterlerinin önemi Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000
15 Final Sınavı

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 3 3 3 3
Ö1 3
Ö2 3
Ö3 3 3
Ö4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=242747&lang=tr