Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
2TTZ878MİLLİ MÜCADELEDE CEPHELER3+0+03630.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Tarih Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Milli Mücadele'de cepheler konulu bir dersin temel amacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşuna giden yolda verilen bağımsızlık savaşının askeri boyutlarını ve stratejik önemini öğrencilere kapsamlı bir şekilde aktarmaktır. Bu ders, Doğu, Güney ve Batı cephelerindeki muharebelerin nedenlerini, gelişimini, sonuçlarını ve bu süreçte öne çıkan komutanlar ile kahramanlıkları inceleyerek öğrencilerin, Türk milletinin vatan sevgisi, birlik ruhu ve azmi sayesinde kazandığı bu destansı zaferi derinlemesine anlamalarını sağlar. Nihayetinde ders, öğrencilere ulusal egemenlik ve bağımsızlığın değerini kavratarak, tarihi olaylardan ders çıkarma ve milli bilinç oluşturma hedefini taşır.
Dersin İçeriği Milli Mücadele'de Cepheler dersinin içeriği, Türk Kurtuluş Savaşı'nın askeri ve siyasi safhalarını cepheler bazında detaylıca inceler. Ders, öncelikle Mondros Mütarekesi sonrası Anadolu'daki işgallerin başlaması ve Kuvâ-yi Milliye hareketinin ortaya çıkışı ile başlar. Ardından, Doğu Cephesi'nde Kâzım Karabekir Paşa liderliğinde Ermenilere karşı verilen mücadeleler ve Gümrü Antlaşması ele alınır. Güney Cephesi'nde ise Fransız ve İngiliz işgallerine karşı Maraş, Antep ve Urfa halkının gösterdiği yerel direniş ve kahramanlıklar incelenir. Dersin ana odağını oluşturan Batı Cephesi'nde ise düzenli ordunun kuruluşu, I. ve II. İnönü Savaşları, Kütahya-Eskişehir Muharebeleri, Sakarya Meydan Muharebesi ve son olarak Büyük Taarruz ile Dumlupınar'daki Başkomutanlık Meydan Muharebesi'nin stratejik analizi yapılır. Son olarak, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Antlaşması'na giden süreç ile cephelerdeki zaferlerin uluslararası alandaki sonuçları değerlendirilir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Millî Mücadele'de cepheler dersinin yöntem ve teknikleri, genellikle tarihi olayları analiz etmeye ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanır. Temel yöntem olarak, kronolojik bir yapıyı takip eden Düz Anlatım kullanılırken, bu yöntem olayların bağlamını açıklamak için Soru-Cevap tekniği ile desteklenir. Dersin can alıcı noktalarında, cephelerin stratejik önemini göstermek için Harita Kullanımı ve muharebe planlarını incelemek için Durum Çalışması teknikleri uygulanır. Ayrıca, öğrencilerin o dönemin koşullarını ve kahramanlıklarını anlamaları için Belgesel İzleme, tarihsel metinlerin (Nutuk, anlaşma metinleri) incelenmesi ve Tartışma yöntemleri aktif olarak kullanılır.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Ebru Güher ebrugur@osmaniye.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar İsmet İnönü Hatıralar (İkinci Adam) İstanbul 1987
Kazım Karabekir İstiklal Harbimiz İstanbul 1960
ATATÜRK, Mustafa Kemal. Nutuk (Söylev). Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1998
ÖZTOPRAK, İzzet. Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele. Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1989.
GENELKURMAY ASKERÎ TARİH VE STRATEJİK ETÜT BAŞKANLIĞI (ATASE). Türk İstiklâl Harbi (Cilt II, Kısım 6: Batı Cephesi, Büyük Taarruz). Genelkurmay Basımevi, Ankara, 1995.
Ders Notları 1. Mustafa Kemal Atatürk Nutuk (Söylev) Ankara (Genellikle Türk Tarih Kurumu) 1927 (İlk Basım)
2. Şevket Süreyya Aydemir Tek Adam: Mustafa Kemal (Üç Ciltlik Seri) İstanbul (Remzi Kitabevi) 1963-1967
3. Tevfik Bıyıklıoğlu Atatürk Anadolu'da (1919-1921) Ankara ( Türk Tarih Kurumu) 1981

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 50

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Mondros Sonrası Durumu Kavrama: Öğrenciler, Mondros Mütarekesi'nin ağır şartlarının Türk milletini nasıl bir bağımsızlık mücadelesine zorladığını ve Kuvâ-yi Milliye ruhunun nasıl doğduğunu açıklayabilirler.
2 Cephelerin Stratejik Analizi: Öğrenciler, Milli Mücadele'deki Doğu, Güney ve Batı cephelerinin her birinin kendine özgü askeri ve siyasi stratejilerini, öne çıkan komutanlarını ve elde edilen kritik başarıları analiz edebilirler.
3 Muharebelerin Sonuçlarını Değerlendirme: Öğrenciler, I. ve II. İnönü, Sakarya ve Başkomutanlık Meydan Muharebesi gibi kilit savaşların Türkiye'nin uluslararası alandaki konumuna etkilerini ve Lozan Barış Antlaşması'na giden süreci değerlendirebilirler.
4 Kavramsal Bilgi Edinme: Öğrenciler, Sevr Antlaşması, Misak-ı Millî, düzenli orduya geçiş gibi Milli Mücadele dönemine ait temel siyasi ve hukuki kavramları tanımlayabilir ve bu kavramların önemini açıklayabilirler.
5 Milli Bilinç Geliştirme: Öğrenciler, Türk milletinin vatanseverlik, birlik ve fedakârlık ruhunu taşıyan bu destansı mücadeleyi, güncel ulusal egemenlik ve bağımsızlık kavramları çerçevesinde yorumlayabilirler.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş: I. Dünya Savaşı Sonrası Osmanlı Devleti ve Mondros Mütarekesi'nin Etkileri
2 İşgallerin Başlaması, Zararlı ve Yararlı Cemiyetler; Kuvâ-yi Milliye Ruhunun Doğuşu
3 Kongreler Dönemi: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri ve Misak-ı Millî'nin İlanı
4 TBMM'nin Açılışı ve Düzenli Orduya Geçiş Kararı; Cephelerin Genel Durumu
5 Doğu Cephesi: Ermenistan'a Karşı Mücadeleler, Kâzım Karabekir Paşa ve Gümrü Antlaşması
6 Güney Cephesi: Yerel Direnişler, Maraş, Antep ve Urfa Savunmaları (Fransa ile Mücadele)
7 Güney Cephesi'nin Kapanışı: Ankara Antlaşması'nın Önemi ve Sonuçları
8 Batı Cephesi (Erken Dönem): Düzenli Ordunun Kuruluşu ve Yunan İlerlemesi
9 Batı Cephesi: I. ve II. İnönü Savaşları, Sonuçları ve Londra Konferansı
10 Kütahya-Eskişehir Muharebeleri ve Ağır Yenilgi; Başkomutanlık Yetkisinin Verilmesi
11 Sakarya Meydan Muharebesi: Stratejik Önemi ve Sonuçları; Mustafa Kemal'e Mareşallik
12 Büyük Taarruz Hazırlıkları ve Diplomatik Süreç; Son Taarruz Planları
13 Büyük Taarruz ve Başkomutanlık Meydan Muharebesi: Askeri Zaferin Tamamlanması
14 Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Antlaşması'na Giden Süreç; Kazanımların Değerlendirilmesi

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=242767&lang=tr