|
Dersin Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Düzeyi
|
Yüksek Lisans
|
|
Bölümü / Programı
|
Tarih Tezli Yüksek Lisans
|
|
Öğrenim Türü
|
Örgün Öğretim
|
|
Dersin Türü
|
Seçmeli
|
|
Dersin Öğretim Şekli
|
Yüz Yüze
|
|
Dersin Amacı
|
Milli Mücadele'de cepheler konulu bir dersin temel amacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşuna giden yolda verilen bağımsızlık savaşının askeri boyutlarını ve stratejik önemini öğrencilere kapsamlı bir şekilde aktarmaktır. Bu ders, Doğu, Güney ve Batı cephelerindeki muharebelerin nedenlerini, gelişimini, sonuçlarını ve bu süreçte öne çıkan komutanlar ile kahramanlıkları inceleyerek öğrencilerin, Türk milletinin vatan sevgisi, birlik ruhu ve azmi sayesinde kazandığı bu destansı zaferi derinlemesine anlamalarını sağlar. Nihayetinde ders, öğrencilere ulusal egemenlik ve bağımsızlığın değerini kavratarak, tarihi olaylardan ders çıkarma ve milli bilinç oluşturma hedefini taşır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Milli Mücadele'de Cepheler dersinin içeriği, Türk Kurtuluş Savaşı'nın askeri ve siyasi safhalarını cepheler bazında detaylıca inceler. Ders, öncelikle Mondros Mütarekesi sonrası Anadolu'daki işgallerin başlaması ve Kuvâ-yi Milliye hareketinin ortaya çıkışı ile başlar. Ardından, Doğu Cephesi'nde Kâzım Karabekir Paşa liderliğinde Ermenilere karşı verilen mücadeleler ve Gümrü Antlaşması ele alınır. Güney Cephesi'nde ise Fransız ve İngiliz işgallerine karşı Maraş, Antep ve Urfa halkının gösterdiği yerel direniş ve kahramanlıklar incelenir. Dersin ana odağını oluşturan Batı Cephesi'nde ise düzenli ordunun kuruluşu, I. ve II. İnönü Savaşları, Kütahya-Eskişehir Muharebeleri, Sakarya Meydan Muharebesi ve son olarak Büyük Taarruz ile Dumlupınar'daki Başkomutanlık Meydan Muharebesi'nin stratejik analizi yapılır. Son olarak, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Antlaşması'na giden süreç ile cephelerdeki zaferlerin uluslararası alandaki sonuçları değerlendirilir.
|
|
Dersin Yöntem ve Teknikleri
|
Millî Mücadele'de cepheler dersinin yöntem ve teknikleri, genellikle tarihi olayları analiz etmeye ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanır. Temel yöntem olarak, kronolojik bir yapıyı takip eden Düz Anlatım kullanılırken, bu yöntem olayların bağlamını açıklamak için Soru-Cevap tekniği ile desteklenir. Dersin can alıcı noktalarında, cephelerin stratejik önemini göstermek için Harita Kullanımı ve muharebe planlarını incelemek için Durum Çalışması teknikleri uygulanır. Ayrıca, öğrencilerin o dönemin koşullarını ve kahramanlıklarını anlamaları için Belgesel İzleme, tarihsel metinlerin (Nutuk, anlaşma metinleri) incelenmesi ve Tartışma yöntemleri aktif olarak kullanılır.
|
|
Ön Koşulları
|
Yok
|
|
Dersin Koordinatörü
|
Yok
|
|
Dersi Verenler
|
Doç. Dr. Ebru Güher ebrugur@osmaniye.edu.tr
|
|
Dersin Yardımcıları
|
Yok
|
|
Dersin Staj Durumu
|
Yok
|
Ders Kaynakları
|
Kaynaklar
|
İsmet İnönü Hatıralar (İkinci Adam) İstanbul 1987 Kazım Karabekir İstiklal Harbimiz İstanbul 1960 ATATÜRK, Mustafa Kemal. Nutuk (Söylev). Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1998 ÖZTOPRAK, İzzet. Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele. Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1989. GENELKURMAY ASKERÎ TARİH VE STRATEJİK ETÜT BAŞKANLIĞI (ATASE). Türk İstiklâl Harbi (Cilt II, Kısım 6: Batı Cephesi, Büyük Taarruz). Genelkurmay Basımevi, Ankara, 1995.
|
|
Ders Notları
|
1. Mustafa Kemal Atatürk Nutuk (Söylev) Ankara (Genellikle Türk Tarih Kurumu) 1927 (İlk Basım) 2. Şevket Süreyya Aydemir Tek Adam: Mustafa Kemal (Üç Ciltlik Seri) İstanbul (Remzi Kitabevi) 1963-1967 3. Tevfik Bıyıklıoğlu Atatürk Anadolu'da (1919-1921) Ankara ( Türk Tarih Kurumu) 1981
|
|