Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
2TTZ882TARİH ARAŞTIRMALARINDA YAZIM SORUNU3+0+03605.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Tarih Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı En temel görevlerinden biri araştırmak ve incelemek olan tarihçilerin bu işlemleri yaparken karşılaşacakları çıkmazlar ve bunların nasıl aşılabileceğine dair bilgiler vermek
Dersin İçeriği Tarihçilikte konu ve tema seçmenin güçlüğü, seçilen konuyu etkileyen faktörler, konuların sınırlandırılması, kaynak ve bibliyografya seçimi
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sözel anlatım ve karşılaştırmalı tenkit
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Murat ALANDAĞLI
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
Mehmet Öz, “Tahrir Defterlerinin Osmanlı Tarihi Araştırmalarında Kullanılması Hakkında Bazı Düşünceler,” Vakıflar Dergisi XXII (1991): 429-439
Kemal Çiçek, “Osmanlı Tahrir Defterlerinin Kullanımında Görülen Bazı Problemler ve Yöntem Arayışları,” Türk Dünyası Araştırmaları 97 (1995): 93-111.
Feridun Emecen, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri,” Tarih ve Sosyoloji Semineri, Bildiriler (1990): 142-156.
Erhan Afyoncu, “Türkiye’de Tahrir Defterlerine Dayalı Olarak Hazırlanmış Çalışmalar Hakkında Bazı Görüşler,” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 11 (2003): 267-286.
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayatı, Çev., Emine Sonnur Özcan (Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2006).
Ders Notları Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
Mehmet Öz, “Tahrir Defterlerinin Osmanlı Tarihi Araştırmalarında Kullanılması Hakkında Bazı Düşünceler,” Vakıflar Dergisi XXII (1991): 429-439
Kemal Çiçek, “Osmanlı Tahrir Defterlerinin Kullanımında Görülen Bazı Problemler ve Yöntem Arayışları,” Türk Dünyası Araştırmaları 97 (1995): 93-111.
Feridun Emecen, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri,” Tarih ve Sosyoloji Semineri, Bildiriler (1990): 142-156.
Fatma Acun, “Osmanlı Tarihi Araştırmalarının Genişleyen Sınırları: Defteroloji,” Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi I (1999): 319-332.
Erhan Afyoncu, “Türkiye’de Tahrir Defterlerine Dayalı Olarak Hazırlanmış Çalışmalar Hakkında Bazı Görüşler,” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 11 (2003): 267-286.
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayatı, Çev., Emine Sonnur Özcan (Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2006).
Yunus Koç, “Ömer Lütfi Barkan’ın Tarihsel Demografi Çalışmalarına Katkısı ve Klasik Dönem Osmanlı Nüfus Tarihinin Sorunları,” Bilig 65 (2013): 177-202.
Dökümanlar Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013. Mehmet Öz, “Tahrir Defterlerinin Osmanlı Tarihi Araştırmalarında Kullanılması Hakkında Bazı Düşünceler,” Vakıflar Dergisi XXII (1991): 429-439 Kemal Çiçek, “Osmanlı Tahrir Defterlerinin Kullanımında Görülen Bazı Problemler ve Yöntem Arayışları,” Türk Dünyası Araştırmaları 97 (1995): 93-111. Feridun Emecen, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri,” Tarih ve Sosyoloji Semineri, Bild

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Ödevler 25 3 75
Sunum/Seminer Hazırlama 25 3 75
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 186

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Dersin muhtevası ve çıktıları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Tarihçilik mesleği ve etik kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Tarihçilerin konu seçimini etkileyen faktörler hakkında fikir edinir.
4 Tarih yazımındaki kıstaslar, esaslar ve çıkmazlar hakkında bilgi sahibi olur.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Tarih Araştırmalarında Yazın Sorunu dersinin meslekî ve bireysel anlamdaki önemi hakkında genel bilgiler verilerek hazırbulunuşluk düzeyi sağlanır Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
2 Tarihçilerin araştırma ve inceleme süreçlerinde karşılaşabilecekleri meseleler hakkında genel değerlendirmeler yapılır. Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
3 Bir tarihçi için araştırma konusu ne ifade etmektedir. Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
4 Tarihçinin konu seçimini etkileyen bireysel, akademik ve sosyo-kültürel etkenler Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
5 Seçilen konu hakkında gerekli literatür çalışmasının yapılması ve karşılaşılacak olan problemler Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
6 Seçilen konunun ilgili alana ve literatüre ne katacağı, hangi amaca hizmet edeceği hususlarının seçili örneklerle belirlenmesi Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
7 Vize sınavı
8 Seçilen konunun özüne matuf araştırma ve inceleme metotlarının geliştirilmesi ve bu sırada karşılaşılacak olan çıkmazlar Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
9 Seçilen konu esaslı yapılan arşiv araştırmaları: Kullanılacak olan arşivler, arşiv fon ve katalog bilgileri ile gerekli belge seçimlerinin yapılması, özet çetelelerinin tutulması Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
10 Seçilen konu ile ilgili yapılan arşiv araştırmalarındaki verinin kategorik bir anlam dahilinde ayrıştırılması. Olası eksikliklerin tamamlanması noktasındaki alternatif uğraşların aktarılması Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
11 Seçilen konu bağlamındaki araştırma inceleme eserleri ile YÖK TEZ ve diğer bazı toplu katalogların incelenmesi ile buralarda karşılaşılacak olan çıkmazlara dair bilgiler Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
12 Seçilen konu ile ilgili gerekirse yapılacak olan saha çalışmaları, gözlem ve akarım kaynaklarının tespiti ve kayıtlarının tutulması ile değerlendirilmesi Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
13 Arşiv belgeleri ve araştırma inceleme eserleri ile sahada elde edilen bilgilerin akademik anlamda bağdaştırılması Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
14 Akademik metin taslağının oluşturulması, cimle diziliminin yapılması ve anlam ile anlatım örüntüsünün tesisi Erhan, Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2013.
15 Final sınavı

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 3 3 2 2
Ö1 3 3
Ö2 2
Ö3 2 2
Ö4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=242780&lang=tr