|
Dersin Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Düzeyi
|
Yüksek Lisans
|
|
Bölümü / Programı
|
Tarih Tezli Yüksek Lisans
|
|
Öğrenim Türü
|
Örgün Öğretim
|
|
Dersin Türü
|
Seçmeli
|
|
Dersin Öğretim Şekli
|
Yüz Yüze
|
|
Dersin Amacı
|
Türkiye Cumhuriyeti Sosyal ve Ekonomik Tarihi dersinin temel amacı, öğrencilere Cumhuriyet'in kuruluşundan günümüze kadar Türkiye'nin geçirdiği köklü toplumsal ve iktisadi dönüşümleri eleştirel bir perspektifle kavratmaktır. Bu ders, imparatorluk mirasının Cumhuriyet üzerindeki etkilerini, uygulanan ekonomik politikaların (devletçilik, liberalleşme vb.) toplumsal yapıda yarattığı değişimleri, sanayileşme süreçlerini, göç hareketlerini ve refah düzeyindeki farklılaşmaları analiz etmeyi hedefler. Böylece öğrenciler, günümüz Türkiye'sinin sosyal ve ekonomik sorunlarının tarihsel kökenlerini anlayarak, disiplinler arası bir yaklaşımla bu konulara ilişkin bilgi ve analiz yeteneğini geliştirebilirler.
|
|
Dersin İçeriği
|
Türkiye Cumhuriyeti Sosyal ve Ekonomik Tarihi ders içeriği, genellikle başlangıçta Osmanlı İmparatorluğu'ndan devralınan miras ve Erken Cumhuriyet döneminin ekonomik yapılanma çabaları (özellikle İzmir İktisat Kongresi ve 1930'ların Devletçilik politikaları) ile başlar. Ardından, II. Dünya Savaşı'nın etkileri ve 1950'lerden itibaren başlayan planlı kalkınma, dış yardımlar ve tarımdan sanayiye geçiş süreçleri incelenir. Ders, 1980 sonrası uygulanan neoliberal politikaların toplumsal sınıflar, gelir dağılımı ve kentleşme üzerindeki etkilerine odaklanırken; günümüzdeki küreselleşme, sosyal güvenlik, işgücü piyasaları ve bölgesel eşitsizlikler gibi çağdaş sosyal ve ekonomik meselelerin tarihsel evrimini de ele alır.
|
|
Dersin Yöntem ve Teknikleri
|
Bu ders, tarih, sosyoloji ve iktisat disiplinlerinin kesişim noktasında yer aldığından, genellikle disiplinler arası bir yaklaşımı benimser. Temel yöntem, kronolojik ve tematik anlatımın birleştirilmesi olup, ağırlıklı olarak analitik ders anlatımı (lectures) tekniği kullanılır. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek amacıyla, birinci elden tarihi belgelerin (arşiv kayıtları, kanunlar, istatistikler) ve döneme ait ikincil kaynakların okunması ve tartışılması (seminer/discussion) en önemli tekniklerdendir. Ayrıca, dönemsel olayların günümüzdeki etkilerini göstermek için durum çalışmaları (case studies) ve istatistiksel verilerin görselleştirilmesini içeren kantitatif analiz tekniklerinden de faydalanılır. Öğrenci katılımını teşvik etmek için sunumlar (presentations) ve araştırma ödevleri yaygın olarak kullanılan değerlendirme araçlarıdır.
|
|
Ön Koşulları
|
Yok
|
|
Dersin Koordinatörü
|
Yok
|
|
Dersi Verenler
|
Doç. Dr. Ebru Güher ebrugur@osmaniye.edu.tr
|
|
Dersin Yardımcıları
|
Yok
|
|
Dersin Staj Durumu
|
Yok
|
Ders Kaynakları
|
Kaynaklar
|
Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. İlhan Tekeli & Selim İlkin, Cumhuriyetin Harcı (3 Cilt), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Şevket Pamuk Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları İstanbul 2014 Mustafa Akdağ, Türkiye'nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2010.
|
|
Ders Notları
|
Şevket Pamuk Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları İstanbul 2014 Erik Jan Zürcher Modernleşen Türkiye'nin Tarihi İletişim Yayınları İstanbul 1995 İlhan Tekeli & Selim İlkin, Cumhuriyetin Harcı (3 Cilt), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
|
|