Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
2TTZ814TÜRK-MOĞOL İMPARATORLUĞU TARİHİ0+0+03630.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Tarih Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Türk Moğol Tarihini Karşılaştırmalı Öğrenmek Öğrenciler, Türk ve Moğol aktörlerini, ana olayları ve coğrafi bağlamı tanımlayabilir.
Dersin İçeriği Orhun Yazıtları ve Göktürk Devletinin kuruluşu
Karahanlılar ve Orta Asya’da Türk devletlerinin oluşumu
Moğol etkisinin yayılması: Göçler, siyasal yapı ve ticaret yolları
Moğol Cihan Hakimiyeti dönemi Türk toplulukları üzerindeki etkiler
Altın Orda, Çağdaş Türk-İslam dünyasındaki dinamiklerTürk-Moğol ilişkilerinde din, kültür ve ekonomik etkileşimler
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sınıf içi tartışmalar, karşılaştırmalı analiz soruları, mini-tartışma çerçeveleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Ayse Atici Arayancan
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Faruk Sümer, “Anadolu’da Moğollar”, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, I, Ankara 1969
Zeki Velidi Togan, Umumî Türk Tarihine Giriş, İstanbul 1987, s. 222-337.
J.-P. Roux, Türklerin ve Moğolların Eski Dini (trc. Aykut Kazancıgil), İstanbul 1994, tür.yer.
V. V. Barthold, Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler (haz. Kâzım Yaşar Kopraman – Afşar İsmail Aka), Ankara 1975, s. 201-336.
Ders Notları Ahmet Özdemir, Moğol İstîlâsı ve Abbâsî Devleti’nin Yıkılışı: Cengiz ve Hülâgû Dönemleri, 616-656/1219-1258 (doktora tezi, 1997), MÜ Sosyal Bilimler EnstitüsüOsman G. Özkuzugüdenli, Gâzân Hân ve Reformları (doktora tezi, 2000)

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Ara Sınavlar 1 45 45
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 65 65
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 155

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenciler, Türkler, Moğollar ve bölgede etkili olan ana güçlerin kimliklerini, coğrafi dağılımlarını ve tarihsel süreç içindeki rollerini tanımlayabilir.
2 Türk-Moğol etkileşiminin askeri, siyasi, dinî ve kültürel boyutlarını temel kavramlarla tanımlayabilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Çerçeve, kronoloji ve temel kavramlar
2 Orhun Yazıtları ve Göktürk Devleti
3 Karahanlılar ve Orta Asya’da Türk devletlerinin oluşumu
4 Moğol etkisinin başlangıcı ve genişlemesi
5 Moğol Cihan Hakimiyeti dönemi Türk toplulukları
6 Altın Orda ve bölgesel dinamikler
7 İslam, Tengriçilik, Budizm ve dinin politikaya etkisi
8 Moğol-Türkler arasında Din, politik iktidar ve meşruiyet ilişkisi
9 Moğol imparatorluğunun kuruluşu, Türk siyasi yapılarına etkisi, bölgeler arası etkileşimlerin genel çerçevesi.
10 Askeri ve siyasi etkileşimler Fetihler, vasallık, korumacı ittifaklar, egemenlik ve yönetim mekanizmaları.
11 Kültürel ve ekonomik etkileşimler
12 Kültürel alışveriş ve ortak zeminle
13 Türk ve Moğol toplumları arasındaki benzerlikler/farklar; coğrafi bağlamın dil ve kültürdeki rol
14 Fetih süreçlerinin Türk ve Moğol toplumlarında politik, sosyal ve kültürel etkilerin
15 Genel Değerlendirme

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 4 5
Ö1 4 5
Ö2 4 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=242788&lang=tr