Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
1SKY713KAMUOYU ve PROPAGANDA3+0+03620.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö.)
Öğrenim Türü İkinci Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı kamuoyu kavramı tanımlanmakta ve kamusal alan, rıza üretimi, propaganda, algı yönetimi tartışmalarıyla ilişkilendirilmektedir.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriği kamuoyu kavramı, tarihsel süreci ile propaganda kavramı ve toplumsal kontrol olgusu arasındaki ilişkiden oluşmaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Soru - Cevap
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Müjdat AVCI
Dersi Verenler Prof. Dr. MÜJDAT AVCI
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Kitle ve İktidar Elias Canetti Ayrıntı Yayınları, İstanbul: 1998
Kamuoyu Elisabeth Noelle- Neumann Dost Kitabevi, Ankara, 1996
Siyaset Yönetim Halkla İlişkiler Birkan Uysal Türkiye ve Ortadoğu Amm
Kamuoyu Alim Şerif Onaran Filiz Kitabevi, İstanbul: 1984
Ders Notları Bektaş, Arsev, 2000, Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, Bağlam Yayınları.
Özsoy, Osman, 1998, Propaganda ve Kamuoyu Oluşturma, Alfa Basım Yayın.
Mutlu, Erol (der.), 2005, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya.
Bernays, Edward L., 1928, Propaganda, Horace Liveright.
Lippmann, Walter, 1922, Public Opinion, Harcourt, Brace & Co., New York.
Lippmann, Walter, 1925, The Phantom Public, Harcourt, Brace & Co.
Dewey, John, 1927, The Public and Its Problems, Henry Holt and Company.
Ellul, Jacques, 1965, Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes, Alfred A. Knopf (İng. çeviri).
Herman, Edward S.; Chomsky, Noam, 1988, Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media, Pantheon Books.
Lasswell, Harold D., 1927, Propaganda Technique in the World War, A. A. Knopf.
Jowett, Garth S.; O’Donnell, Victoria, 1986, Propaganda and Persuasion, SAGE Publications.
Gallup, George; Rae, Saul F., 1940, The Pulse of Democracy: The Public-Opinion Poll and How It Works, Simon & Schuster.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 6 84
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 6 84
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 188

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kamuoyu kavramının tarihsel gelişimini açıklayabilir ve farklı dönemlerde kamuoyu oluşumunu etkileyen siyasal, toplumsal ve kültürel dinamikleri analiz edebilir.
2 Kamuoyu oluşum süreçlerini (algı, tutum, davranış, sosyalleşme, medya etkisi vb.) kuramsal çerçevelerle ilişkilendirerek yorumlayabilir.
3 Kamuoyu kuramlarını karşılaştırabilir ve güncel iletişim ortamlarını açıklamada bu kuramların açıklayıcılığını değerlendirebilir.
4 Rıza üretimi, hegemonya, ideoloji ve kamusal alan kavramlarını disiplinlerarası bağlamda inceleyebilir; bu kavramların propaganda süreçleriyle ilişkisini çözümleyebilir.
5 Propagandanın türlerini, araçlarını ve tekniklerini analiz edebilir; propaganda ile kamuoyu yönetimi arasındaki fark ve benzerlikleri açıklayabilir.
6 Algı yönetimi, stratejik iletişim ve halkla ilişkiler uygulamalarının kamuoyu üzerindeki etkilerini değerlendirebilir; güncel örnekleri eleştirel biçimde inceleyebilir.
7 Küreselleşme, dijitalleşme ve sosyal medyanın kamuoyu oluşumu üzerindeki etkilerini açıklayabilir ve yeni kamusal alan biçimlerini tartışabilir.
8 Kamuoyu araştırmalarını, anketleri ve iletişim kampanyalarını analiz ederek veri temelli değerlendirmeler yapabilir; kamuoyu oluşturma stratejilerine yönelik öneriler geliştirebilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Kamuoyu
2 Kamuoyunun Tarihsel Gelişimi
3 Kamuoyu ve Oluşum Süreçleri
4 Kamuoyu ve Kuramsal Çerçeve
5 Kamuoyu ve Rıza Üretimi
6 Kamuoyu ve Kamusal Alan
7 Kamuoyu ve İdeoloji
8 Ara sınav
9 Kamuoyu, İletişim ve Halkla İlişkiler
10 Kamuoyu ve Propaganda
11 Kamuoyu ve Algı Yönetimi
12 Stratejik İletişim ve Kamuoyu
13 Küreselleşme ve Kamuoyu
14 Genel değerlendirme

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Tüm 5 3 2 4 4 2 3 4 4 3
Ö1 4 3 2 3 4 1 3 4 4 3
Ö2 5 3 2 3 4 2 3 4 4 3
Ö3 5 3 2 3 4 1 3 4 4 3
Ö4 5 3 2 4 4 1 3 4 4 3
Ö5 4 3 2 4 4 2 4 4 4 4
Ö6 4 3 2 4 4 2 4 4 4 4
Ö7 5 3 2 3 4 3 3 5 4 3
Ö8 4 4 2 4 5 3 4 4 4 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=243729&lang=tr