Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
1SKY845TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLER3+0+03609.07.2024

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Kamu hukukunun öteden beri en temel meselelerinden birini teşkil eden insan hakları kavramına gerek kuramsal bir çerçeveden gerek güncel gelişmeler ışığında bakmak
Dersin İçeriği İnsan haklarının doğuşu, gelişimi ve günümüzde kazandığı veçhe, hukuksal bir perspektiften ele alınmaktadır. Bu bakımdan öncelikle, insan hakları kavramının doğuşu ve evrimi, Eskiçağ, Ortaçağ ve Aydınlanma Çağında etki bırakan düşünürlerin insan haklarına ilişkin fikirleri ve ortaya attıkları tezler etrafında irdelenmekte; sonrasında ise bilhassa II. Dünya Savaşı sonrası bu kavramın nasıl işlerlik kazandığı meselesi insan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası belgeler dikkate alınarak incelenmektedir. Hukuksal açıdan ise insan hakları mefhumu, temel hak ve özgürlüklerden bağımsız şekilde ele alınamayacağından temel hakların süjeleri, sınıflandırma ve sınırlandırma sistemleri, kullanımındaki usul ve sistemler ile olağanüstü hallerde temel hak ve özgürlüklerin ne şekilde sınırlandırılabileceği benzeri sorunlara bu derste yoğun şekilde değinilmektedir. Ders temelde, bir yandan insan hakları kavramının anlam ve öneminin öğrencilerce kavranmasına hizmet etmekteyken; öte yandan öğrencilere insan hakları hukukuna dair genel bir bakış açısı kazandırma işlevi taşımaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Teorik ders anlatımı ve öğrenci sunumu
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi AHMET BAĞRIAÇIK
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, Ekin Yayınevi Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi Bülent Tanör, Türkiye'nin İnsan Hakları Sorunu, BDS Yayınları
Ders Notları Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, Ekin Yayınevi Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi Bülent Tanör, Türkiye'nin İnsan Hakları Sorunu, BDS Yayınları

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 5 70
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 8 112
Ödevler 4 1 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 188

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 İnsan hakları hukukuna ilişkin genel bir bakış açısı kazanmak
2 Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanma şartlarını öğrenmek
3 İnsan haklarının anlam ve önemini idrak etmek

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - I
2 İnsan Haklarının Tasnifi
3 Temel Hak ve Hürriyetlerin Özneleri
4 Temel Hak ve Hürriyetlerin Yükümlüleri
5 Temel Hak ve Hürriyetlerin Düzenlenmesinde Sistemler
6 Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması
7 Olağanüstü Hallerde Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması
8 Hak ve Hürriyetlerin Çatışması
9 Temel Hak ve Hürriyetlerin Kötüye Kullanılması Yasağı
10 1982 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Tüm 3 4 4 5 4 4 4 4
Ö1 4 3
Ö2 4 3
Ö3 4 4 4 4 4 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=243818&lang=tr