Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
1TTS797TARİHSEL SÜREÇTEN GÜNÜMÜZE ERMENİ MESELESİ3+0+03630.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Tarih Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö.)
Öğrenim Türü İkinci Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Tarihsel Süreçten Günümüze Ermeni Meselesi” dersi, Osmanlı’dan günümüze uzanan Ermeni meselesinin tarihsel arka planını, diplomatik gelişmelerini ve uluslararası politikadaki yansımalarını nesnel ve çok yönlü bir bakışla ele almayı amaçlar. Bu ders, öğrencilerin konuyu tarihsel belgeler, siyasi dinamikler ve farklı bakış açıları üzerinden değerlendirerek güncel tartışmaların temellerini daha sağlıklı bir şekilde anlamalarını sağlar.
Dersin İçeriği Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu dönemindeki Ermeni toplumunun siyasi, sosyal ve kültürel yapısından başlayarak 19. yüzyıldaki uluslararası gelişmeler, misyoner faaliyetleri ve büyük güçlerin politikaları ışığında Ermeni meselesinin ortaya çıkışını inceler; Birinci Dünya Savaşı sürecindeki olayları, Cumhuriyet dönemindeki yaklaşımları ve günümüzde uluslararası arenadaki yansımaları kapsamlı bir biçimde ele alır. Öğrenciler, tarihsel belgeler ve akademik kaynaklar üzerinden konuyu çok yönlü olarak değerlendirme imkânı bulur.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Bu derste, öğrencilerin Ermeni meselesini tarihsel belgeler, akademik metinler ve farklı yorumlar üzerinden inceleyebilmesi için anlatım, tartışma, soru-cevap, belge analizi, grup çalışmaları ve örnek olay çözümlemeleri gibi yöntemler uygulanır. Bu teknikler, konunun çok boyutlu yapısını daha iyi kavramalarına ve eleştirel bir değerlendirme becerisi geliştirmelerine katkı sağlar.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Ebru Güher ebrugur@osmaniye.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Lewy, Guenter. 1915: Osmanlı Ermenilerine Ne Oldu? Ankara: Liberte Yayınları, 2009.
Shaw, Stanford J. Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye Cilt II. İstanbul: E Yayınları, 2014.
Öke, Mim Kemal. Ermeni Sorunu 1914–1923. İstanbul: İz Yayıncılık, 2012.
Halaçoğlu, Yusuf. Ermeni Tehciri ve Gerçekler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2019.
Ortaylı, İlber. Osmanlı İmparatorluğu’nda Millet Sistemi. İstanbul: Kronik Kitap, 2020.
Erickson, Edward J. Ottomans and Armenians: A Study in Counterinsurgency. New York: Palgrave Macmillan, 2013.
Kurat, Akdes Nimet. Birinci Dünya Savaşı ve Türkiye. Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 2017.
Dündar, Fuat. Modern Türkiye’nin Şifresi: İttihat ve Terakki’nin Etnisite Mühendisliği. İstanbul: İletişim Yayınları, 2021.
Gürün, Kamuran. Ermeni Dosyası. Ankara: Remzi Kitabevi, 2015.
Suny, Ronald Grigor. They Can Live in the Desert but Nowhere Else. Princeton: Princeton University Press, 2015.
Ders Notları Sonyel, Salahi R. Osmanlı Ermenileri: İsyan, Göç ve Tehcir. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2018.

McCarthy, Justin. Ölüm ve Sürgün: Osmanlı Müslümanlarının Etnik Kıyımı. İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2020.

Kasım, Kamer. Ermeni Sorunu’nun Uluslararası Boyutu. Ankara: USAK Yayınları, 2015.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 3 40 120
Ara Sınavlar 1 35 35
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 35 35
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 190

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Ermeni meselesinin tarihsel kökenlerini, gelişim sürecini ve temel dinamiklerini açıklayabilir.
2 Osmanlı dönemi, Birinci Dünya Savaşı ve Cumhuriyet dönemine ilişkin olayları tarihsel belgeler ışığında değerlendirebilir.
3 Uluslararası aktörlerin ve büyük güçlerin politikalarının Ermeni meselesi üzerindeki etkilerini analiz edebilir.
4 Günümüzde Ermeni meselesinin küresel politikalar ve diplomatik ilişkiler bağlamındaki yansımalarını yorumlayabilir.
5 Farklı tarihsel yaklaşımları karşılaştırarak eleştirel düşünme ve çok yönlü değerlendirme becerisi geliştirebilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin tanıtımı, amaç ve kapsamın açıklanması
2 Osmanlı’da Ermeni toplumunun sosyal, kültürel ve siyasi yapısı
3 19. yüzyılda Osmanlı’daki reformlar ve Ermeni toplumuna etkileri
4 Misyoner faaliyetleri ve büyük güçlerin bölgedeki politikaları
5 Ermeni meselesinin ortaya çıkışı ve ilk siyasi hareketlenmeler
6 1890’lar olayları ve uluslararası kamuoyunun rolü
7 I. Dünya Savaşı öncesi gelişmeler
8 I. Dünya Savaşı sürecinde yaşananlar ve tehcir uygulaması
9 Savaş sonrası dönem ve Paris Barış Konferansı tartışmaları
10 Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ermeni meselesine yaklaşım
11 Soğuk Savaş dönemi ve diasporanın politik etkisi
12 Günümüzde Ermeni meselesi ve uluslararası platformlardaki tartışmalar
13 Farklı tarihsel yaklaşımların değerlendirilmesi
14 Genel değerlendirme, tartışmalar ve sonuçlandırma

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9
Tüm 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö1 5 5 5 4 4 4 5 5
Ö2 5 5 5 5 5 5 5 4
Ö3 5 5 5 4 5 5 5 5
Ö4 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö5 5 5 5 5 5 4 5 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=258931&lang=tr