Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
3ISL219Anayasa Hukuku3+0+03522.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İşletme
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere anayasa hukukunun temel kavramlarını, ilkelerini ve kurumlarını öğretmektir. Öğrencilerin anayasal düzenin işleyişini, kuvvetler ayrılığı ilkesini, temel hak ve özgürlükleri, yasama, yürütme ve yargı organlarının görev ve yetkilerini kavramaları hedeflenmektedir. Ayrıca, Türk anayasa hukukunun tarihsel gelişimini ve güncel sorunlarını değerlendirebilecek analitik bir bakış açısı kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Ders kapsamında; anayasa hukukunun kaynakları, Osmanlı’dan günümüze anayasal gelişmeler, temel ilkeler ile hak ve hürriyetler, yasama organı ve işleyişi, yürütme organı ve Cumhurbaşkanlığı makamı, Bakanlar Kurulu, yürütmenin düzenleyici işlemleri, olağanüstü yönetim usulleri, yargı organı ve anayasa yargısı ele alınmaktadır. Türk anayasa hukukunun sorunlu yönleri ve anayasa değişikliği süreçleri de dersin önemli başlıkları arasında yer almaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Dersin yöntemi; anlatım, tartışma, soru-cevap, örnek olay incelemesi ve karşılaştırmalı analiz tekniklerini içermektedir. Öğrencilerin derse aktif katılımı teşvik edilmekte; anayasal kurumların işleyişi güncel gelişmeler, yargı kararları ve akademik kaynaklar ışığında incelenmektedir. Ayrıca derslerde interaktif yöntemlere, grup çalışmaları ve sunumlara da yer verilmektedir.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr. Gör. Dr. M. Kenan USTAHALİLOĞLU
Arş.Gör.Dr. Süleyman KALENDER suleymankalender@osmaniye.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yayınevi, İstanbul, 2010.
Ders Notları Gözler, K. (2023). Anayasa Hukuku Dersleri. Ekin Yayınevi, Bursa.
Özbudun, E. (2022). Türk Anayasa Hukuku. Yetkin Yayınları, Ankara.
Teziç, E. (2021). Anayasa Hukuku. Beta Yayınları, İstanbul.
Dökümanlar Gözler, K. (2023). Anayasa Hukuku Dersleri. Ekin Yayınevi, Bursa. Özbudun, E. (2022). Türk Anayasa Hukuku. Yetkin Yayınları, Ankara. Teziç, E. (2021). Anayasa Hukuku. Beta Yayınları, İstanbul.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %0
Mühendislik Bilimleri %0
Mühendislik Tasarımı %0
Sosyal Bilimler %20
Eğitim Bilimleri %0
Fen Bilimleri %0
Sağlık Bilimleri %0
Alan Bilgisi %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14
Ara Sınavlar 1 50 50
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 44 44
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 150

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Bilgi 
1 Anayasa hukukunun temel kavramlarını, ilkelerini ve kaynaklarını açıklar. Türkiye’de anayasal gelişmeleri tarihsel süreç içinde değerlendirir. Yasama, yürütme ve yargı organlarının görev ve yetkilerini kavrar. Temel hak ve özgürlüklerin anayasal güvence sistemini açıklar. Türk anayasa hukukundaki güncel sorunları ve reform süreçlerini analiz eder.
Beceri 
2 Anayasal normları yorumlama ve somut olaylara uygulama becerisi kazanır. Anayasal kurumlar arasındaki ilişkileri sistematik biçimde analiz eder. Yargı kararları ve anayasa değişiklikleri üzerinden hukuki değerlendirmeler yapar. Anayasal sorunlara eleştirel ve analitik bakış açısıyla yaklaşır. Akademik ve profesyonel ortamlarda anayasa hukuku konularında görüş oluşturur ve savunur.
Yetkinlik 
3 Hukukun üstünlüğü ve demokratik anayasal düzen ilkelerini benimser. Anayasal değerler ve insan haklarına saygı konusunda duyarlılık geliştirir. Hukuki ve etik sorumluluk bilinciyle anayasal konularda çözüm önerileri üretir. Disiplinler arası bir bakışla anayasal meseleleri değerlendirebilir. Anayasa hukukuna ilişkin bilgi ve bulguları yazılı ve sözlü olarak etkili biçimde ifade eder.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Genel Esaslar ve Anayasa Hukuku Kavramı Anayasa hukukunun tanımı, kapsamı, özellikleri ve hukukun diğer dallarıyla ilişkisi hakkında giriş düzeyinde okumalar yapılmalıdır. Slayt-1
2 Anayasanın Tanımı, Unsurları ve Türleri Yazılı ve yazısız anayasa ayrımı ile anayasa hukukunun kaynakları incelenmelidir. Slayt-2
3 Kurucu İktidar ve Devlet Kavramı Asli ve tali kurucu iktidar ayrımı ile devlet kavramının unsurları ve nitelikleri hakkında ön okuma yapılmalıdır. Slayt-3
4 Devlet Şekilleri I: Monarşi ve Cumhuriyet Monarşi ve cumhuriyet kavramları ile tarihsel gelişimleri hakkında temel metinler okunmalıdır. Slayt-4
5 Devlet Şekilleri II: Üniter ve Bileşik Devlet Üniter ve federal devlet modelleri ile özelliklerinin karşılaştırılması incelenmelidir. Slayt-5
6 Hükümet Sistemleri Parlamenter sistem, başkanlık sistemi ve yarı başkanlık sistemi hakkında ön okumalar yapılmalıdır. Slayt-6
7 Demokrasi ve Seçimler Demokrasi kavramı, çoğulculuk ve seçim sistemleri hakkında temel kaynaklar okunmalıdır. Slayt-7
8 Temel Hak ve Hürriyetler (Genel İlkeler) Temel hakların sınıflandırılması, sınırlandırılması ve anayasal güvence mekanizmaları incelenmelidir. Slayt-8
9 Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeler 1876 Kanun-i Esasi ve 1921, 1924, 1961, 1982 Anayasaları hakkında ön okumalar yapılmalıdır. Slayt-9
10 Türk Anayasa Hukukunda Temel İlkeler Cumhuriyetin nitelikleri ve anayasal düzenin temel ilkeleri hakkında okumalar yapılmalıdır. Slayt-10
11 Yasama Organı: TBMM’nin Yapısı ve Görevleri TBMM’nin seçim sistemi, üyelerin statüsü ve görevleri ile ilgili anayasa hükümleri okunmalıdır. Slayt-11
12 Yürütme Organı: Cumhurbaşkanı ve Bakanlar. Cumhurbaşkanının yetkileri, sorumlulukları ve Bakanlar Kurulu’nun işleyişi üzerine ön okumalar yapılmalıdır. Slayt-12
13 Yargı Organı ve Anayasa Yargısı Yargı bağımsızlığı, yargı kolları ve Anayasa Mahkemesi’nin görevleri incelenmelidir. Slayt-13
14 Anayasanın Değiştirilmesi ve Genel Değerlendirme Anayasa değişikliği usulleri ve Türkiye’deki anayasa reformları hakkında okumalar yapılmalıdır. Slayt-14

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 3 3 2 2 3 3 2 1 2 3 3 3 2
Bi1 3 3 2 2 2 2 1 1 2 3 3 3 2
Be2 3 3 2 2 3 3 2 1 2 3 3 3 2
Ye3 2 2 2 2 3 3 3 1 2 3 3 3 3

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=289937&lang=tr