Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
5ISL353Pazarlama Araştırması3+0+03524.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İşletme
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, işletmelerin karar alma süreçlerinde bilgiye dayalı yönetim anlayışını destekleyen pazarlama araştırması sürecini öğretmektir. Öğrenciler; araştırma problemini tanımlama, araştırma tasarımı oluşturma, örnekleme, veri toplama teknikleri, veri analizi ve sonuç raporlama konularında bilgi ve beceri kazanırlar. Ayrıca, istatistiksel analizlerin pazarlama kararlarına nasıl dönüştürüleceğini öğrenirler.
Dersin İçeriği Pazarlama araştırmasının tanımı, önemi ve kapsamı; araştırma süreci aşamaları; araştırma probleminin belirlenmesi; veri toplama yöntemleri (anket, gözlem, odak grup vb.); örnekleme türleri; ölçme ve ölçek geliştirme; anket tasarımı; veri giriş ve düzenleme; istatistiksel analizlerin (tanımlayıcı istatistikler, korelasyon, regresyon, faktör analizi vb.) pazarlama kararlarına uygulanması; araştırma raporunun hazırlanmasını kapsamaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Uygulama / (SPSS / Excel),Grup Çalışması ve Proje Geliştirme, Sunum, Tartışma ve Geri Bildirim
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof. Dr. Mutlu Yüksel AVCILAR
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Kurtuluş, K. (2004) Pazarlama Araştırmaları. Literatür Yayıncılık.
Ders Notları Mahir NAKİP (2003), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS) Destekli Uygulamalar, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. AŞ. Ankara.
Uma Sekaran, Roger Bougie (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons.
Dökümanlar Mahir NAKİP (2003), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS) Destekli Uygulamalar, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. AŞ. Ankara. Uma Sekaran, Roger Bougie (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons.

Ders Yapısı
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14
Ara Sınavlar 1 40 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 60
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 156

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Bilgi 
1 Öğrenciler pazarlama araştırmasının temel kavramlarını, amacını ve sürecini tanımlar; işletme karar süreçlerindeki rolünü açıklar.
Beceri 
2 Öğrenciler, araştırma problemini tanımlar ve uygun veri toplama ile örnekleme yöntemlerini seçerek araştırma tasarımı oluşturur.
3 Öğrenciler, pazarlama verilerini istatistiksel araçlar (SPSS, Excel vb.) kullanarak toplar, düzenler, analiz eder ve sonuçları yorumlar.
Yetkinlik 
4 Öğrenciler, araştırma raporunu bilimsel ve etik ilkelere uygun şekilde hazırlar ve bulguları yazılı ve sözlü olarak sunar.
5 Öğrenciler, takım çalışması içinde etkin rol alır, araştırma projelerinde sorumluluk üstlenir ve veri temelli öğrenme yaklaşımını sürdürür.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Pazarlama araştırmasının tanımı, amacı ve önemi
2 Pazarlama araştırması süreci, problem tanımlama ve hatalar
3 Pazarlama Bilgi Sistemi ve Etik
4 Araştırma türleri: Keşifsel, tanımlayıcı, nedensel
5 Nitel araştırmalar: yöntemler, görüşme ve gözlem teknikleri
6 Veri toplama yöntemleri: Birincil ve ikincil veriler
7 Ölçme, ölçek geliştirme ve anket hazırlama
8 Örnekleme süreci ve örnekleme türleri
9 Veri toplama süreci, saha çalışması ve araştırma etiği
10 Veri girişi, düzeltme ve kodlama işlemleri
11 Tanımlayıcı istatistikler ve veri analizi
12 Korelasyon ve regresyon analizleri
13 Faktör analizi, güvenilirlik analizi ve geçerlilik değerlendirmesi
14 Bulguların yorumlanması ve araştırma raporunun hazırlanması

 
Ders İçin Önerilen Diğer Dersler
Veri yok
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 3 3 2 2 2 2 2 2 2 2 1 1 2
Bi1 3 3 2 2 2 2 1 2 1 1 1 1 2
Be2 3 3 3 2 2 2 1 3 2 1 1 1 2
Be3 3 3 2 2 2 2 1 3 2 1 1 1 2
Ye4 2 2 2 2 2 3 3 2 2 3 2 2 2
Ye5 2 2 3 3 3 2 2 2 2 2 1 2 2

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=289974&lang=tr