Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
4FTT214Psikososyal Yaklaşımlar2+0+02230.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Bölümü / Programı Fizyoterapi
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal durumunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumları kavratmak ve fizyoterapi uygulamalarında karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak tedavi programını düzenleme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Sağlık, Sakatlık, Özür, Engellilik Kavramları, Kaza Sonrası Psikososyal Yaklaşımlar, Stres,
Post Travmatik Stres Sendromu, Görme ve İşitme Engellilerde Psikososyal Yaklaşımlar,
Fiziksel Engellilerde Psikososyal Yaklaşımlar, Engelli Çocuklarda Psikososyal Yaklaşımlar,
Kronik Hastalıklarda Psikososyal Yaklaşımlar, Engellilerle İlgili Kurumlar, Engellilerin
İstihdamı, Yerel Yönetimlerin Rolleri, Çevresel Düzenlemeler.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sözlü Sunum, Soru Cevap, Beyin Fırtınası.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr. Gör. Fatma SEVMEZ
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar - Nicassio, Perry M. Artritte psikososyal faktörler. Springer, Berlin, 2016. 2- Stephens, Christine. Health promotion: A psychosocial approach. McGraw-Hill Education (UK), 2008.
Ders Notları Güner, N., & Turan, H. (Ed.). (2019). Psikososyal rehabilitasyon. İstanbul Tıp Kitabevi.
Dökümanlar Güner, N., & Turan, H. (Ed.). (2019). Psikososyal rehabilitasyon. İstanbul Tıp Kitabevi.
Sınavlar 1.ara sınav 2.final sınavı

Ders Yapısı
Sağlık Bilimleri %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 60

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 1-Psikososyal rehabilitasyon alanında kavramları ayırt edebilir
2 2-Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları, stres ve posttravmatik stres bozukluğu, travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri ayırt edebilir
3 3-Nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özre neden olan problemlerde ilerleyici kronik hastalıklarda, geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon problemlerini fark edebilir.
4 4-Fiziksel engelliler, engelli çocuğa sahip aileler, görme engelliler ve işitme-konuşma engellilerde psiko-sosyal süreçlerini tanımlar.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş ve psikososyal alanda kavramlar 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
2 Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
3 Stres ve posttravmatik stres bozukluğu 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
4 Travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemlerde (amputeler, omurilik yaralanmaları, yanık ) psikososyal rehabilitasyon 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
5 Nörolojik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon (hemipleji, parkinson, MS) 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
6 Çocuklarda özüre neden olan problemlerde psikososyal rehabilitasyon (serebral paralizi, kas hastalıkları, otistik çocuklar, down sendromu) 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
7 Posttravmatik sorunlar 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
8 İlerleyici kronik hastalıklarda (kanser, AIDS), geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon
9 Ara Sınav 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
10 Fiziksel engellilerde psikosoyal süreç üzerine interaktif katılımlı tartışma 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
11 Engelli çocuğa sahip ailelerde psikosoyal süreç üzerine interaktif katılımlı tartışma 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
12 Görme engellilerde psikosoyal süreç üzerine interaktif katılımlı tartışma 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
13 İşitme-konuşma engellilerde psikososyal süreç üzerine interaktif katılımlı tartışma 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
14 Depresyon ve başa çıkma yöntemleri 1. French S. Physiotherapy a Psychosocial Approach, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998. 2. Woods ME, Hollis F. Casework: A Psychosocial Therapy, Mc-Graw-Hill Higher Education Company Press, 2000. 3. King R, Lyloyd C, Meehan T. Handbook of Psychosocial Rehabilitation, Blacwell Publishing Ltd, 2007.
15 Hasta–yakın iletişimi ve sosyal destek sistemleri
16 Final Sınavı

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Tüm 2 2 2 4 4 4 4 4 4 4 1 1 1
Ö1 2 2 2 4 4 4 4 4 4 4 1 1 1
Ö2 2 2 2 4 4 4 4 4 4 4 1 1 1
Ö3 2 2 2 4 4 4 4 4 4 4 1 1 1
Ö4 2 2 2 4 4 4 4 4 4 4 1 1 1

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=290955&curProgID=5685&lang=tr