Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
4CGP204Çocuk Hakları ve Koruma2+0+02328.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Bölümü / Programı Çocuk Gelişimi
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersle; öğrenciye, çocuk hakları ve koruma yasaları; boşanma ve çocuk, dilendirilen-çalıştırılan çocuklar, suça sürüklenen çocuklar ve suçtan zarar gören çocuklar hakkında bilgi verilerek önlemler alma ve kurumlarla işbirliği yapabilme becerisi kazandırılmaya çalışılacaktır.
Dersin İçeriği Çocuk hakları ve çocuk koruma ile ilgili ulusal ve uluslararası yasalar, sözleşmeler ve kurumlar, suç mağduru çocuklar, suça sürüklenen çocuklar; koruyucu önlemler, sokakta çalıştırılan ve dilendirilen çocuklar, çocuk hakları alanında yapılan çalışmalar ve çocuk hakları ve korunması hakkında işbirliği planlama
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi; Anlatım Yöntemi; Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma vb. teknikler.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Mehmet IŞIKER
Dersi Verenler Öğr. Gör. Mehmet IŞIKER
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Çocuk Adalet Sistemi Çalışanları Eğitim Programı Ulusal Çocuk Mevzuatı. Proje Paydaşları: Adalet Bakanlığı, Türkiye Adalet Akademisi, Hakimler ve Sevcılar Yüksek Kurulu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı UNICEF Türkiye. 2013 Ankara
Yenisey, F. Şahin, F: Demiröz, F. Elçin, G. Ögel, K. Ve Diğerleri, 2011. Sosyal Çalışma Görevlileri Eğitim Programı El Kitabı. Ankara
Butchart, A. Harvey, A. P. Mian, M. Fürniss Tilman 2006. Çocuklara Yönelik Kötü Muamelenin Önlenmesi: harekete geçilmesine ve kanıt derlenmesine yönelik klavuz. Dünya Sağlık Örgütü. Çev: ÜNICEF Türkiye Temsilciliği
Çocuk Adalet Sistemi Çalışanları Eğitim Programı Uluslararası Çocuk Mevzuatı. Proje Paydaşları: Adalet Bakanlığı, Türkiye Adalet Akademisi, Hakimler ve Sevcılar Yüksek Kurulu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı UNICEF Türkiye. 2013 Ankara
Polat, O. 2007. Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1 (Tanımlar). Ankara.Seçkin Yayınevi
Yavuzer, H. 2001. Çocuk ve Suç (10. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi
Solak, A. 2009. Çocuk Suçluluğu ve Aile (Hegem Amasya Sempozyumu Aile Konulu Bildiriler22-24 Mayıs 2008). Ankara. Hegem Yayınları
İnsan Hakları El Kitabı, s. 446 (ÇHS, Uygulama El Kitabı.
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Uygulama El Kitabı.
UNICEF, Dünya Çocuklarının Durumu, 1999 Raporu.
Çocukların Yaşatılmaları, Korunmaları ve Geliştirilmelerine İlişkin Dünya Bildirgesi ve Dünya Bildirgesinin Uygulanması İçin Faaliyet Planı, B.M. New York 30 Eylül 1990.
Aral, N. (1997). Fiziksel İstismar ve Çocuk, Tekışık Veb Ofset Tesisleri, Ankara.
Şeyda Kozcu, Ş. (1990.Çocuk İstismarı ve İhmali. Aile Yazıları 3., Birey Kişilik ve Toplum. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Bilim Serisi: 5/3, Devran Matbaası, Ankara.
Kars, Ö. (1996). Çocuk İstismarı: Nedenleri ve Sonuçları, Bizim Büro Basımevi, Ankara
Ders Notları -

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %0
Mühendislik Bilimleri %0
Mühendislik Tasarımı %0
Sosyal Bilimler %30
Eğitim Bilimleri %30
Fen Bilimleri %0
Sağlık Bilimleri %10
Alan Bilgisi %30

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 90

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Bilgi 
1 Çocuk hakları ve çocuğun korunması ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatı açıklar
2 Çocuk refahı ile çocuklarda ihmal ve istismar ve suça sürüklenmeyi açıklar
4 Türk Adelet Sistemini tanımlar
5 Türk adalet sisteminde çocuk gelişimi meslek grubunun görev ve sorumluluklarını açıklar
Beceri 
3 Çocuklarda ihmal, istismar ve suça sürüklenmeyi önlemeye yönelik çalışmalar tasarlar

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş ve Tarihçe Powerpoint
2 Dünyada Çocuk Hakları, ilgili Uluslararası Sözleşmeler ve Kurumlar Powerpoint
3 Türk Adli Sistemi ve Çocuk Hakları ve Çocuk Koruma Yasaları Powerpoint
4 Türk Adli Sistemi ve Çocuk Hakları ve Çocuk Koruma Yasaları Powerpoint
5 Çocuk İhmal ve İstismarı Powerpoint
6 Çocuk İhmal ve İstismarı Powerpoint
7 Suç Mağduru Olan Diğer Çocuklar Powerpoint
8 Suça Sürüklenen Çocuklar Powerpoint
9 Çocuk Refahı Powerpoint
10 Boşanma, Evlat Edinme, Koruyucu Aile ve Çocuk Powerpoint
11 Çocuk İhmal ve İstismarına Yönelik Koruyucu Önlemler Powerpoint
12 Çocuğun Hakları ve Korunması Konusunda İşbirliği Planlama Powerpoint
13 Çocuk Hakları ve Korunması Konusunda Yapılan Çalışmalar Powerpoint
14 Çocuk Hakları ve Korunması Konusunda Yapılan Çalışmalar Powerpoint
 

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Tüm 2 1 1 1 2 1 5 1 1 1 1 2 2 1 1
Bi1 2 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1 2 2 1 1
Bi2 2 1 1 1 2 1 5 1 1 1 1 2 3 1 1
Bi4 2 1 1 1 1 1 5 1 1 1 1 1 2 1 1
Bi5 2 1 1 1 2 1 5 1 2 1 1 1 2 1 1
Be3 2 1 1 1 3 1 5 1 1 1 1 2 3 2 1

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=291003&lang=tr