Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
3İLF235Mantık2+0+02224.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bilimsel anlamda doğru ve sistemli düşünmeyi kavratmak.
Dersin İçeriği Mantığın tanımı, konusu ve amacı
Mantığın tarihçesi
Kavramlar
Kategoriler ve beş tümel.
Tanım, bölme ve sınıflandırma
Önermeler
Önermeler arası ilişkiler
Akıl yürütme ve kıyas
Ara Sınav
Basit kıyaslar
Bileşik kıyaslar
Tümevarım ve analoji
Mantıki kıyas ile fıkhi kıyasın karşılaştırılması
Tasdik türleri ve beş sanat
Modern mantık
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Öğrenci Sunumu, Tartışma
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Emrah YAVUZ
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Ruhattin Yazoğlu -Tuncay İmamoğlu, Klasik Mantık, Erzurum, 2015. İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş, Ankara, 2010. A. Kadir Çüçen, Mantık, Bursa, 2011. Necip Taylan, Anahatlarıyla Mantık, İstanbul, 2012.
Ders Notları Ruhattin Yazoğlu-Tuncay İmamoğlu, Klasik Mantık, Erzurum, 2015.
İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş, Ankara, 2010.
A. Kadir Çüçen, Mantık, Bursa, 2011.
Necip Taylan, Anahatlarıyla Mantık, İstanbul, 2012.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 1 30

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Bilimsel anlamda doğru ve sistemli düşünmeyi kavrar.
2 Kavramların tanım yapmadaki önemini kavrar.
3 Önermelerin doğruluk değerinin akıl yürütmedeki önemini kavrar.
4 Mantıki kıyas ile Fıkhi kıyası karşılaştırır.
5 Burhanın öncüllerinin akıl yürütmedeki önemini kavrar.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Mantığın tanımı, konusu ve amacı
2 Mantığın tarihçesi
3 Kavramlar
4 Kategoriler ve beş tümel.
5 Tanım, bölme ve sınıflandırma
6 Önermeler
7 Önermeler arası ilişkiler
8 Akıl yürütme ve kıyas
9 Ara Sınav
10 Basit kıyaslar
11 Bileşik kıyaslar
12 Tümevarım ve analoji
13 Mantıki kıyas ile fıkhi kıyasın karşılaştırılması
14 Tasdik türleri ve beş sanat
15 Modern mantık

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 3 1 2 2 2 1 2 2 2 1 2 2 1 2 2 1
Ö1 4 1 2 2 3 1 2 3 1 2 3 2 2 2 3 2
Ö2 3 2 1 2 1 2 3 1 2 1 2 3 1 2 2 1
Ö3 3 1 2 2 1 1 2 2 3 1 2 1 1 2 2 1
Ö4 2 1 2 3 2 1 2 1 3 1 2 1 1 1 2 1
Ö5 3 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 2 1 1 1 1

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293395&curProgID=5486&lang=tr