Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
4İLF224Kur'an Okuma ve Tecvid IV2+0+02328.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i doğru, güzel ve kurallarına uygun şekilde okumalarını sağlamak; tecvid ilmini uygulamalı olarak öğretmek ve kıraat farklılıklarına dair temel bilgi kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin Kur’an metniyle etkileşimlerinde anlam bilinci geliştirmeleri, ezberledikleri sure ve dualar aracılığıyla tilavet kabiliyetlerini güçlendirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Kuran’dan 239-322 arası sayfaların okunması, Rahman-Fetih-Hucurat-İnsan sureleri ile Bakara 1-5 ve iki Aşır ezberletilmesi.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım-Uygulama
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Aydın ibrahimaydin@osmaniye.edu.tr erva6236@hotmail.com
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 5- Talip AKBAL, Kur’ân-ı Kerim ve İlm-i Kıraat ile İlgili Ders Notları, Pendik Haseki Eğitim Merkezi, İstanbul.
4- Demirhan ÜNLÜ, Kur’ân-k Kerim’in Tecvidi, Ankara 2003.
2- Abdurrahman ÇETİN, Kur’an Okuma Esasları. Bursa 2010.
3- Hamdi UYGUN, Uygulamalı Kur’an Tecvidi. Samsun 2005.
1- Abdurrahman KARABAŞÎ, Tam Karabaş Tecvidi, İstanbul ty.
Ders Notları Ders notları, öğretim elemanı tarafından hazırlanacak haftalık tecvid tahlilleri, ezber metinleri ve Kur’an sayfalarından oluşmaktadır. Ayrıca öğrencilerin ders sürecinde kullandıkları Mushaf, tecvid kitapları ve ezber takip çizelgeleri ders materyali olarak kullanılacaktır.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %0
Mühendislik Bilimleri %0
Mühendislik Tasarımı %0
Sosyal Bilimler %10
Eğitim Bilimleri %0
Fen Bilimleri %0
Sağlık Bilimleri %0
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 63

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kur’an-ı Kerim’i doğru telaffuz ve tecvid kurallarına uygun şekilde okuyabilir.
2 Vakıf, ibtidâ ve kıraat farklılıklarını ayırt edebilir.
3 Ezberlenecek sure ve duaları doğru bir biçimde ezberler ve tilavet eder.
4 Kur’an tilavetine dair ilmî kavramları (tecvid, vecih, secde vb.) açıklar.
5 Kur’an okumayı, anlamayı ve öğretmeyi bir ibadet bilinciyle sürdürür.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Vakıf ve İptida konuları, Tecvid tahlili, Sayfalar: 99–105, Ezber: Sübhaneke Konunun ilgili kaynaktan okunması, Tecvid kurallarını tekrar etmek, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak. Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
2 Kur’an’da bazı yerlerin okunuş şekilleri, Sayfalar: 106–112, Ezber: Tahiyyat Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak. Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
3 Okunuş farklılıkları, Tecvid tahlili, Sayfalar: 113–119, Ezber: Salli–Barik duaları Konunun ilgili kaynaktan okunması, Tecvid kurallarını tekrar etmek, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak. Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
4 Kıraat imamları ve ravileri, Sayfalar: 120–126, Ezber: Rabbena duaları Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak. Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
5 Kur’an okuyuş şekilleri, Sayfalar: 127–133, Ezber: Kunut duaları Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak. Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
6 Tilavet secdesi, Sayfalar: 134–140, Ezber: Felak–Nâs Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
7 Abdestsiz Kur’an okuma meselesi, Sayfalar: 141–147, Ezber: İhlas–Leheb Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
8 Tecvid tahlili, Sayfalar: 148–154, Ezber: Nasr–Kâfirun Tecvid kurallarını tekrar etmek, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak. Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
9 İstiâze ve Besmele vecihleri, Sayfalar: 155–161, Ezber: Kevser–Maun Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
10 İmam Âsım’ın bir vecih okuduğu yerler, Sayfalar: 162–168, Ezber: Kureyş–Fil Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
11 İmam Âsım’ın iki vecih okuduğu yerler, Sayfalar: 169–175, Ezber: Haşr 21–24 Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
12 İmam Âsım’ın üç vecih okuduğu yerler, Sayfalar: 176–182, Ezber: Bakara 285–286 Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
13 Kur’an’ı anlamanın önemi, Tecvidle ilgili eserler, Sayfalar: 183–196, Ezber: Ayetü’l-Kürsi ve Bakara 1–5 Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber surelerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
14 Genel Tekrar Anlatılan konuların tekrar edilmesi Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 5 4 3 3 4 3 3 4 5 4 3 3
Ö1 5 4 3 3 3 2 3 3 5 4 3 3
Ö2 5 4 3 4 3 3 3 4 4 3 3 3
Ö3 4 3 2 3 3 2 3 3 5 3 3 2
Ö4 5 4 4 4 4 3 4 3 4 4 3 3
Ö5 4 3 3 3 5 3 4 5 5 4 4 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293408&curProgID=5486&lang=tr