Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
4İLF232Kelam Metodolojisi2+0+02328.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Kelam alanında bilimsel kriterlere uygun olarak akademik düzeyde araştırma yapabilme becerisi kazanmak
Dersin İçeriği Kelâm ilminin kaynakları(Akıl ve Kur’an), İnancın belirlenmesindeki tavırlar, Dinî ve felsefî metot, Delillendirme yöntemleri, Aklın hükümleri, Varlık ve varlığın sorunları, Bilgi ve değeri, Kelâm ilminde bilginin kaynakları, Kelâmi kavramlar
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yrd.Doç.Dr. Nail KARAGÖZ
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Seyyid Şerif Cürcani, Ta´rifat, Beyrut 1985
Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi, Beyaz Kule Yay., Ankara 2008
(komisyon), Kelam El Kitabı, (Editör: Şaban Ali Düzgün), Grafiker Yay., Ankara 2012
Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yay., İstanbul 1985
Ders Notları Muhammed el-Behiy, İslam Düşüncesinin İlahi Yönü, Fecr Yay., Ankara 1982


Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 58

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını öğrenir
2 Varlık kavramının içeriğini anlar
3 Bilginin tanımlarını, türlerini ve imkanını tanır
4 Kelamda kullanılan delil getirme yöntemlerini bilir
5 Kur´an ve sünnetin kelam ilmindeki yeri ve önemini kavrar
6 Kelam ilminin terminolojisine yüklenen anlamları öğrenir

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Sosyal bilimlerde metot problemi Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
2 Felsefi ve kelami metot, selef metodu Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
3 İmana dayalı tavır ve savunmaya dayalı tavır Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
4 Varlık Kavramı ve tanımları Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
5 Varlık-mahiyet ilişkisi Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
6 Hakikat, zat ve hüviyet Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
7 Biginin tanımları ve türleri Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Bilginin imkanı, marifet ve bilgi arasındaki farklar, bilgi-hikmet-ahlak Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
10 Bilgi elde etme yolları Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
11 Kelam ilminde kullanılan deliller I Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
12 Kelam ilminde kullanılan deliller II Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
13 Mantık ve kelam ilişkisi Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
14 İman Problemi, tanımı ve ilgili kavramlar Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
15 Büyük günah işleyenlerin konumu Konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
16 Final Sınavı

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 3 3 3 4 4 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3
Ö1 3 3 3 4 4 4 4 4 4 3 4 4 3 3 3 4
Ö2 4 4 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Ö3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4
Ö4 3 3 4 4 4 4 4 4 3 3 3 3 3 4 3 3
Ö5 3 3 4 4 4 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3
Ö6 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293412&curProgID=5486&lang=tr