Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
4İLF236İlkçağ Felsefesi Tarihi2+0+02214.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Felsefenin ne olduğu, menşei ve başlangıç yeri hakkında genel bilgiler edinerek İlkçağ felsefesinde tartışılan temel sorunlarla ilkçağ filozoflarından hareketle tanışmak ve çözümler önerebilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği Felsefe ile hikmetin etimolojisi; tarifleri ve hikmet binası, felsefe nedir? Felsefenin menşei, tümel bilginin sembolü olarak hikmet binası, hikmet felsefe ilişkisi, felsefî düşünüşün özellikleri, felsefenin temel problemleri, İlkçağda filozoflar ve ekoller, Sokrates öncesi yunan felsefesi: Antikçağ, tabiat felsefesi ya da âlemin menşeinin araştırılması: Milet mektebi, Elea okulu ve Parmenides, İnsanı merkeze alan felsefe: sofistler, Sokrates ve sonrası, büyük sistem filozofları: Platon, Aristoteles, Meşşaî okulu, Helenistik ve Roma felsefesi, ve Yeni Platonculuk.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yrd.Doç.Dr. Mustafa ÜLGER
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ÜLGER
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Hüsamettin Erdem, İlkçağ Felsefesi Tarihi
Ahmet Aslan: İlkçağ felsefe Tarihi I-V
Wilhelm Capelle: Sokrates´ten Önce Felsefe I-II
Süleyman Dönmez: Aklın Birlikten Çokluğa Yolculuğu
Ders Notları Kamiran Birand: İlkçağ Felsefesi Tarihi.


Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 58

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenciler İlkçağ felsefesininde tartışılan temel problemleri ve ilkçağ felsefesinin önemli filozoflarını tanır
2 Felsefenin ve ilkçağ filozoflarının uğraştığı sorunların bir şekilde hâlâ insanlığın gündemini meşgul ettiğini kavrar

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Felsefeye Giriş: Felsefe nedir ve ne değildir? Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
2 Felsefi düşünüşün yetisi olarak akıl ve konuları olarak ontoloji, epistemoloji ve değer. Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
3 Soktrates öncesi Yunan felsefesi: Teologlar ve Milet Okulu Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
4 Matematikçiler ve Fizikçiler: Pisagor, Ksenofanes ve Heraklitos Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
5 Elea Okulu: Parmenides, Zenon ve Heraklitos-Pamenides gerginliği Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
6 Atomcular: Demokritos ve Leikippos Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
7 Sofistler: Protagoras, Gorgias ve diğerleri Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
8 Ara Sınav
9 Sokrates Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
10 Platon Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
11 Aristoteles Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
12 Helen ve Roma Felsefesi I: Şüpheciler ve Epikürcüler Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
13 Stoa felsefesi Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
14 Yeni Platonculuk: Plotinus Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
15 İlkçağ filozoflarının etkileri Sözlü anlatım Önerilen kaynaklar
16 Final Sınavı

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 3 2 3 3 1 2 3 2 4 3 3 2 4 2 3 2
Ö1 1 2 2 3 1 2 3 2 4 4 3 2 4 2 2 2
Ö2 4 2 3 3 1 2 2 2 4 2 2 2 3 2 4 2

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293414&curProgID=5486&lang=tr