Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
5İLF331Arap Dili ve Belagatı I2+0+02323.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin, sözün hâle uygunluğunu sağlayan dil unsurlarını tanıması, anlam–ifade ilişkisini kavraması ve Kur’an ayetleri ile hadislerde me‘ânî ilkelerini uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Me‘ânî ilminin belâgat içindeki yerini ve önemini açıklar. Cümle yapısı, isnâd, haber–inşâ ve diğer temel kavramları tanımlar. Sözün hâle uygunluğunu belirleyen unsurları örneklerle analiz eder. Ayet, hadis ve edebî metinlerde me‘ânî ilkelerini uygular.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Me?ânî ilmi dil ve anlam ilişkisini, bağlamı ve Kur’an’daki üslup inceliklerini öğretmeye yönelik bir ders olduğu için hem teorik açıklama hem de örnek çözümleme yöntemi tercih edilmiştir
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Muhammed ÇUÇAK muhammedcucak@osmaniye.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Ali Bulut (2020) Belagat-i Müyessera, İfav İstanbul
Ders Notları M. Sadi Çögenli (2016), Ayet ve Hadis Örnekli Arapça Belâgat, Cantaş İstanbul

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 86

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenci, haber ve inşâ cümlelerini ayırt eder ve anlam özelliklerini örneklerle açıklar.
2 Öğrenci, Kur’an’daki üslup çeşitlerini belâgat açısından yorumlar.
3 Öğrenci, me‘ânî ilminin temel kavramlarını tanımlar ve klasik kaynaklara atıfla açıklar.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Belâgat ilimlerinin genel çerçevesi: Me‘ânî, Beyân, Bedî‘ Me‘ânî ilminin konusu, gayesi ve diğer belâgat ilimleriyle ilişkisi Me?ânî, Beyân ve Bedî? ilimlerinin doğuşu, gelişimi ve temel farkları. Belâgat, dilin güzelliği ve etkili kullanımı ile ilgilenen ilimlerin bütününe verilen isimdir. Arap edebiyatı ve özellikle Kur’an çalışmaları açısından belâgat ilimleri, sözü anlam, ifade ve üslup açısından düzenleyen bilim dallarıdır. Geleneksel olarak belâgat ilimleri üç ana dalda incelenir: Me?ânî İlmi: Söylenen sözün anlamının bağlama uygunluğu ve maksada erişmesiyle ilgilenir. Beyân İlmi: Söylenen anlamın açık ve anlaşılır şekilde ifade edilmesi ile ilgilenir. Bedî? İlmi: Söze estetik ve süs katmak, etkileyici anlatım tekniklerini kullanmakla ilgilenir.
2 Haberin tanımı, kullanıldığı yerler Haberin doğruluk–yanlışlık açısından incelenmesi Kur’an’dan örneklerle haber–inşâ tahlili Belâgat ilimlerinin üç ana dalı: Me?ânî, Beyân, Bedî? Me?ânî ilminin temel kavramları: müsned, müsnedün ileyh, takdim–te’hir, haber ve inşâ türleri
3 Haber-i ibtidâî, talebî, inkârî Mütekellimin maksadına göre haberin kullanımı Ayet örneklerinde haber türü tespiti
4 Haber cümlesinin bilgilendirme amacı dışında kullanıldığı durumlar, örneğin tehdit, uyarı, müjde, dua, övgü ve yergi gibi farklı maksatlarla ortaya çıkan kullanımlardır. Bu tür kullanımlara ayet ve hadislerde de çeşitli örnekler bulunmaktadır.
5 İnşâ cümlesinin tanımı, türleri ve kullanıldığı yerler Uygulama: Ayetlerde haber–inşâ ayrımı
6 Emir, nehiy, istifhâm, temennî, nida, arz, kasem Her bir inşâ türünün me‘ânî değeri ve hâle uygunluk boyutu Kur’an’daki inşâ örneklerinin çözümlemesi
7 Emirden tehdit, temenniden dua, istifhamdan taaccüb anlamı çıkarma İnşânın mecazî kullanımları Ayet ve hadislerde inşâî maksat tahlili
8 İsnâd ilişkisi, cümlenin iki temel rüknü Müsnedün ileyhin hazfi, takdimi, te’hiri Müsnedin çeşitleri (fiil, isim, cümle vb.)
9 Takdim ve te’hirin anlam vurgusu Hâle uygunluk açısından takdim-te’hir tercihleri Kur’an’da takdim ve te’hir örnekleri.
10 Zikr ve hazf dengesi Hazfın anlamı güçlendirmedeki rolü Kur’an ve hadislerde bunlara ait örnekler
11 Fasl ve vaslın hâle uygunlukla ilişkisi Uygulama: Ayetlerde cümle bağlantılarının çözümlemesi
12 İcâz, itnâb ve müsâvât kavramları Kısalığın ve uzunluğun ifade gücü Kur’an’daki icâz ve itnâb örnekleri
13 İltifât sanatının anlam zenginliği oluşturması
14 Kasrın tanımı ve çeşitleri. Ayet ve hadislerden örnekler.

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 2 1 1 1 4 1 1 4 1 1 1 2 4 1 1 1
Ö1 2 1 1 1 4 1 1 4 1 1 1 2 4 1 1 1
Ö2 2 1 1 1 4 1 1 4 1 1 1 2 4 1 1 1
Ö3 1 1 1 1 4 1 1 4 1 1 1 2 4 1 1 1

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293424&curProgID=5486&lang=tr