Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
5İLF337İslam Mezhepleri Tarihi I2+0+02208.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı İslam toplumunda ortaya çıkan farklı düşünce, yorum ve mezhep hareketlerinin tarihsel sebeplerini açıklamak,
Erken dönemden itibaren itikadî ve siyasî ayrışmaların oluşum sürecini kavratmak,
Haricîlik, Şiîlik, Mürcie, Kaderiyye, Cebriyye, Mu‘tezile gibi ilk dönem mezheplerin doğuş, gelişme ve görüşlerini öğretmek,
Bu mezheplerin İslam düşünce ve medeniyetine katkılarını ve etkilerini değerlendirebilme becerisi kazandırmak,
Farklı inanç yorumlarına karşı hoşgörülü, objektif ve ilmî bir yaklaşım geliştirmek,
Mezheplerin ortaya çıkışında siyasi, sosyal, kültürel ve entelektüel faktörlerin rolünü fark ettirerek, öğrencinin İslam tarihi ve düşüncesine dair analitik bir bakış açısı kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu ders; İslam’ın ilk dönemlerinden itibaren ortaya çıkan itikadî ve siyasî mezheplerin doğuş sebeplerini, tarihsel gelişimlerini ve temel görüşlerini incelemektedir.
Ders kapsamında; Hz. Peygamber sonrası dönemden Ehl-i Sünnet’in teşekkülüne kadar olan süreçteki dinî-siyasî olaylar, düşünce ayrılıkları ve bunların sistematik mezheplere dönüşüm aşamaları ele alınır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım (Takrir) Dersin temel konuları öğretim elemanı tarafından açıklanır; kavram ve olayların tarihsel çerçevesi çizilir.
Soru-Cevap Öğrencilerin konuyu anlama düzeyini ölçmek ve düşünmeye teşvik etmek amacıyla ders içinde etkileşim sağlanır.
Tartışma Farklı mezhep görüşleri ve düşünce ekolleri karşılaştırılarak öğrenciler arasında ilmî tartışmalar yürütülür.
Karşılaştırmalı Analiz Mezheplerin temel inanç esasları (iman, kader, amel vb.) karşılaştırmalı olarak incelenir.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Dr. Süleyman ÇAM
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 1. Süleyman Uludağ, İslam Mezhepleri Tarihi, Ensar Yay., 2018. 2. Bekir Topaloğlu, İslâm Mezhepleri Tarihi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., 2015. 3. M. Sait Özervarlı, Kelâm’da Yenilik Arayışları, İnsan Yay., 2007. 4. Cafer Sadık Yaran, İman ve Ahlak, Ensar Yay., 2012. 5. İlyas Çelebi (ed.), Kelâm El Kitabı, İSAM Yay., 2010. 6. M. Hamdi Yazır, Kur’an-ı Kerim Tefsiri ve İlgili Mezhepler Notları, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 2000. 7. Ali Özek, İslam Mezhepleri Tarihi ve Görüşleri, Ötüken Yay., 2014.
Ders Notları 1. Tanım ve Konu
İslam Mezhepleri Tarihi, Hz. Peygamber’in vefatından sonra Müslümanlar arasında ortaya çıkan inanç, düşünce ve siyaset farklılıklarını tarihsel süreç içinde inceleyen bilim dalıdır.
2. Mezhep Olgusunun Ortaya Çıkışı
Mezhep (yol, görüş), fırka (alt grup) kavramları Müslüman toplum içindeki yorum farklılıklarını ifade eder. Bu farklılıklar çoğunlukla siyasi, sosyal ve kültürel nedenlerle doğmuştur.
3. Ortaya Çıkış Sebepleri
- Siyasi sebepler: Hilafet tartışmaları, iç savaşlar (Cemel, Sıffin).
- Sosyal sebepler: Farklı milletlerin İslam’a girişi.
- Dini sebepler: Ayet ve hadislerin farklı yorumlanması.
- Fikrî sebepler: Yabancı düşünce sistemlerinin etkisi.
4. İlk Ayrışmalar
Hz. Ali dönemi olayları (Cemel, Sıffin, Hakem Olayı) Müslümanlar arasında ilk ayrışmaları doğurmuş, bu süreç Haricîlik, Şiîlik ve Mürcie gibi akımların ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır.
5. Haricîlik
- Ortaya çıkışı: Hakem Olayı sonrasında Hz. Ali’nin ordusundan ayrılan grup.
- Görüşleri: Büyük günah işleyen kâfirdir, iman-amel bir bütündür.
- Önemi: İlk siyasî-itikadî mezhep kabul edilir.
6. Şiîlik
- Hz. Ali’nin ve soyunun imametini esas alır.
- Görüşleri: İmam masumdur, imamet ilahî bir haktır, Mehdî inancı vardır.
- Kolları: Zeydiyye, İmamiyye, İsmailiyye.
7. Mürcie
- Günah işleyen kimsenin hükmünü Allah’a bırakır, iman amelden ayrıdır.
- Haricîliğe tepki olarak doğmuştur.
- Sünnî düşünceye zemin hazırlamıştır.
8. Kaderiyye ve Cebriyye
- Kaderiyye: İnsan özgürdür, fiillerini kendisi yapar.
- Cebriyye: İnsan iradesizdir, her şey Allah’ın iradesine bağlıdır.
9. Mu‘tezile
- Kurucusu: Vasıl b. Atâ.
- Beş esas: Tevhid, Adalet, Va‘d ve Va‘îd, el-Menzile beyne’l-Menzileteyn, Emr bi’l-ma‘rûf.
- Akılcı yaklaşımıyla İslam düşüncesinde önemli bir akımdır.
10. Ehl-i Sünnet’in Oluşumu
- Ana akım Müslüman düşüncesi.
- Kurucuları: Ebu Hanife, Eş’arî, Mâturîdî.
- Akıl ve nakil arasında denge kurar.
11. Selefîlik ve Ehl-i Hadis
- İlk dönem Müslümanlarını (selef) örnek alır.
- Akla değil, nakle (hadislere) dayanır.
- Temsilcileri: Ahmed b. Hanbel, İbn Teymiyye.
12. Mezheplerin Katkısı
- Düşünce zenginliği oluşturmuş, İslam ilimlerinin gelişmesine katkı sağlamıştır.
- Akıl-vahiy dengesi içinde farklı yorum imkanları doğurmuştur.
13. Sonuç
İslam Mezhepleri Tarihi, ayrılıkların değil, İslam düşüncesinin gelişim çizgisinin tarihidir. Mezheplerin doğuş sebeplerini bilmek, günümüzdeki dinî tartışmaları doğru anlamaya yardımcı olur.
Dökümanlar İslam Mezhepleri Tarihi (Komisyon) Lisans Yayıncılık 2023, İslam Mezhepleri Tarihi Nobel Yayınları 2020,Türkiye Diyanet Vakfı ve İSAM Dijital Kütüphanesi, İslam Mezhepleri Tarihi el Kitabı Grafiker Yayınları 2020
Ödevler Erken dönem mezheplerin tarihî olaylarla ilişkisi (Cemel, Sıffin, Hakem Olayı vb.) Mezheplerin İslam hukukuna veya toplumsal hayata etkisi Mezhepler arası karşılaştırmalı tablolar hazırlama Belirli bir mezhebin temsilcisi veya düşünürü üzerine kısa biyografi ve gö
Sınavlar Çoktan seçmeli


Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Veri yok

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Tarihî Bilgi Kazanımı Öğrenci, İslam tarihinin ilk dönemlerinden itibaren ortaya çıkan mezheplerin tarihî süreçlerini açıklar. Temel İlkeleri Tanıma Mezheplerin iman, amel, kader ve itikadî görüşler gibi temel inanç esaslarını tanımlar. Karşılaştırmalı Analiz Becerisi Mezhepler arası farklılıkları ve benzerlikleri analiz eder; tablolar veya şemalar ile görselleştirebilir. Tarihî Olayları Yorumlama Cemel, Sıffin ve Hakem Olayı gibi erken dönem olaylarını mezhep bağlamında değerlendirir. Eleştirel Düşünme Mezheplerin İslam düşüncesi ve toplumsal hayata etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. Günümüzle Bağlantı Kurma Mezheplerin tarihî kökenlerini günümüz dinî tartışmaları ile ilişkilendirir. Akademik Çalışma Becerisi Klasik ve modern kaynakları kullanarak ilmî araştırma yapabilir, alıntı ve dipnot kurallarına uygun ödev hazırlayabilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin Tanıtımı ve Mezhepler Tarihi İlminin Konusu Dersin amacı, kapsamı, yöntem ve değerlendirme biçimleri anlatılır. Temel Kavramları Önceden Öğrenmek Mezhep, fırka, cemaat, ekol kavramlarının anlamını kavramak. Erken İslam tarihi ve Hz. Peygamber sonrası olaylar hakkında temel bilgi sahibi olmak. İslam Mezhepleri Tarihi (Komisyon) Lisans Yayıncılık 2023, İslam Mezhepleri Tarihi Nobel Yayınları 2020,Türkiye Diyanet Vakfı ve İSAM Dijital Kütüphanesi, İslam Mezhepleri Tarihi el Kitabı Grafiker Yayınları 2020
2 Mezhep, Fırka, Cemaat ve Ekol Kavramları Kavramlar tanıtılır, örneklerle açıklanır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili bölümlerini önceden okumak. İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
3 Hz. Peygamber Sonrası Siyasî ve İtikadî Gelişmeler Erken dönemdeki ayrışmalar ve temel olaylar anlatılır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
4 Hz. Ali Dönemi, Cemel ve Sıffin Olayları, Hakem Olayı Olayların tarihî ve mezhep açısından önemi tartışılır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili bölümlerini önceden okumak. İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
5 Haricîlik’in Doğuşu ve Temel Görüşleri Haricîlik kolları, itikadî görüşleri ve etkileri incelenir. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili bölümlerini önceden okumak. Obtain the required and supplementary materials for the course.
6 Mürcie'nin Doğuşu ve Temel Görüşleri, kolları, itikadî görüşleri ve etkileri incelenir. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
7 Mu‘tezile’nin Doğuşu ve Temel İlkeleri Akıl ve vahiy dengesi, beş temel ilke incelenir. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
8 Ara Sınav Önceki konuların kısa değerlendirmesi ve sınav yapılır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
9 Ehl-i Sünnet’in Teşekkülü Ana akım görüşlerin oluşumu ve temsilcileri anlatılır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
10 Selefîlik ve Ehl-i Hadis Hareketi Selefî yaklaşım, nakil ve akıl dengesi tartışılır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
11 Matüridiliğin isimlendirilmesi, teşekkülü ve tarihçesi, görüşleri ve günümüzdeki durumu. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
12 Eşariliğin isimlendirilmesi, teşekkülü ve tarihçesi, görüşleri ve günümüzdeki durumu. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
13 Vehhabiliğin isimlendirilmesi, teşekkülü ve tarihçesi, görüşleri ve günümüzdeki durumu. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili bölümlerini önceden okumak. İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma Tüm mezheplerin karşılaştırması ve özet değerlendirme yapılır. Dersin zorunlu ve yardımcı kaynaklarını temin etmek. Özellikle önerilen kitaplarının ilgili bölümlerini önceden okumak. İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 3 3 4 4 3 3 3 3 4 4 3 3 4 4 3 3
Ö1 3 3 4 4 3 3 3 3 4 4 3 3 4 4 3 3

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293427&curProgID=5486&lang=tr