Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
6İLF334Kur'an Okuma ve Tecvid VI2+0+02328.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i tahkik, tertîl, tedvîr ve hadr tarzlarında doğru, güzel ve anlamına uygun biçimde okuyabilmelerini sağlamaktır. Ayrıca öğrenciler, tecvid kurallarını uygulamalı olarak pekiştirir, Yâsîn sûresinin tamamını ezberleyerek tilavet becerilerini güçlendirir ve ezan ile kamet gibi ibadetle ilgili metinlerin doğru telaffuzunu öğrenir.
Dersin İçeriği Kur’an okuma tarzları (tahkik, tertîl, tedvîr, hadr), tecvid kurallarının uygulanması, Kur’an sayfalarının yüzünden okunması, Yâsîn sûresinin kademeli olarak ezberlenmesi, ezan ve kamet çalışmalarını kapsar. Öğrenciler Kur’an tilavetinde anlam, ses ve makam bütünlüğünü sağlamayı öğrenir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım-Uygulama
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi İbrahim AYDIN ibrahimaydin@osmaniye.edu.tr erva6236@hotmail.com
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 3- Hamdi UYGUN, Uygulamalı Kur’an Tecvidi. Samsun 2005.
1- Abdurrahman KARABAŞÎ, Tam Karabaş Tecvidi, İstanbul ty.
4- Demirhan ÜNLÜ, Kur’ân-k Kerim’in Tecvidi, Ankara 2003.
5- Talip AKBAL, Kur’ân-ı Kerim ve İlm-i Kıraat ile İlgili Ders Notları, Pendik Haseki Eğitim Merkezi, İstanbul.
2- Abdurrahman ÇETİN, Kur’an Okuma Esasları. Bursa 2010.
Ders Notları Ders materyalleri, öğretim elemanı tarafından hazırlanan tecvid tahlilleri, ezber takip çizelgeleri ve Kur’an sayfalarından oluşmaktadır. Ayrıca Mushaf-ı Şerif, Kur’an Okuma Esasları (Abdurrahman Çetin) ve tecvid kitapları yardımcı kaynak olarak kullanılacaktır.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %0
Mühendislik Bilimleri %0
Mühendislik Tasarımı %0
Sosyal Bilimler %10
Eğitim Bilimleri %0
Fen Bilimleri %0
Sağlık Bilimleri %0
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 63

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kur’an’ı farklı okuyuş tarzlarında (tahkik, tertîl, tedvîr, hadr) doğru biçimde okur.
2 Tecvid kurallarını uygular ve tilavetinde hataları ayırt eder.
3 Yâsîn sûresini tamamıyla ezberler ve doğru şekilde tilavet eder.
4 Ezan ve kamet metinlerini anlamına uygun telaffuz eder.
5 Kur’an tilavetine dair bilinç, disiplin ve ibadet şuuru geliştirir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Kur’an okuyuş tarzları: Tahkik, tertîl, tedvîr, hadr. Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 1–12. Sayfalar: 295–301. Konunun ilgili kaynaktan okunması, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
2 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 13–19. Sayfalar: 302–308. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
3 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 19–27. Sayfalar: 309–315. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
4 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 28–34. Sayfalar: 316–322. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
5 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 35–40. Sayfalar: 323–328. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
6 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 41–47. Sayfalar: 329–335. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
7 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 48–54. Sayfalar: 336–342. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
8 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 55–64. Sayfalar: 343–349. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
9 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 65–70. Sayfalar: 350–356. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
10 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 71–77. Sayfalar: 357–363. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
11 Tecvid tahlili. Ezber: Yâsîn 78–83. Sayfalar: 364–370. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
12 Tecvid tahlili, ezan ve kamet çalışması. Sayfalar: 371–378. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
13 Tecvid tahlili, ezan ve kamet çalışması. Genel tekrar. Sayfalar: 379–392. Tecvid Konularının tekrar edilmesi, belirtilen Kur'an sayfalarını ve ezber ayetlerini okumak Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları
14 Genel tekrar Anlatılan konuların Tekrar edilmesi, ezber sayfalarının birlikte okunması Abdurrahman Çetin, Kur'an Okuma Esasları

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 5 4 3 3 4 3 3 4 5 4 3 3
Ö1 5 4 3 3 3 2 3 3 5 4 3 2
Ö2 5 4 3 4 3 3 3 4 4 3 3 3
Ö3 4 3 2 3 3 2 3 3 5 3 3 2
Ö4 5 4 4 4 4 3 4 3 4 4 3 3
Ö5 4 3 3 3 5 3 4 5 5 4 4 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293440&curProgID=5486&lang=tr