Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
7İLF427İslam Hukuk Usulü I2+0+02323.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu ders, fıkıh usulü ilmini söz konusu kavramsal çerçeve içerisinde ele alarak, ilahiyat öğrencilerine sahih dinî bilgiye ulaşmada gerekli metodolojik ve epistemolojik donanımı kazandırmayı amaçlamaktadır. Böylece öğrencilerin, bir ilahiyat mezununda bulunması gereken ilmî ve analitik düşünme yetkinliğini edinmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği İslam’da dinî bilginin ölçüsüne ilişkin nazarî bir perspektif geliştiren fıkıh usulü ilmi, diğer İslami ilimler için de bir metodoloji oluşturmuştur. İslami ilimlerin tümüyle doğrudan ilişkili olan bu ilmin hakkıyla tahsil edilmesi, ilim talibinin sahih dinî bilginin ölçütlerini ve batıl iddialardan ayırt edilmesini sağlayan esasları anlaması açısından büyük önem taşır. Bu derste fıkıh usulü ilminin bu çerçevede işlenilmesi ve bir ilahiyat mezununun mutlaka sahip olması gereken bu nosyonun kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Bu derste öğrencilerin İslam hukukunun temel kavramlarını, hüküm çıkarma yöntemlerini ve fıkıh usulünün teorik yapısını kavramaları amacıyla etkileşimli ve öğrenci merkezli bir öğretim yaklaşımı benimsenmektedir.
Kullanılan başlıca yöntem ve teknikler şunlardır:
• Anlatım (Teorik Sunum): Temel kavram ve ilkeler öğretim elemanı tarafından açıklanır.
• Soru-Cevap: Öğrencilerin konuya aktif katılımı ve kavrayışının artırılması sağlanır.
• Tartışma ve Müzakere: Mezhepler arası farklı görüşler ve delil değerlendirmeleri grup tartışmalarıyla ele alınır.
• Metin Analizi: Klasik kaynaklardan (ör. Serahsî, Âmidî, Şâtıbî vb.) seçmeler okunur ve tahlil edilir.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. Serdar Özalp serdarozalp@osmaniye.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Şaban, Z. (2025). İslam Hukuk İlminin Esasları (Usûlü’l Fıkh), çev. İbrahim Kafi Dönmez, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 42. Baskı.
Ders Notları Apaydın, Y. (1992). Hanefi hukukçuların hadis karşısındaki tavırlarının bir göstergesi olarak manevi inkıta‘ anlayışı. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (8), 159–194.

Apaydın, Y. (2003). Klasik fıkıh usulünün yapısı ve işlevi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 1, 7–28.

Aybakan, B. (2017). Fıkıh ilminin oluşum sürecinde icma. İz Yayıncılık.

Bedir, M. (2006). İbn Haldun’un gözüyle naklî ilimler. Geçmişten Geleceğe İbn Haldun - Vefatının 600. Yılında İbn Haldun’u Yeniden Okumak, 3–4 Haziran 2006, 219–233.

Bedir, M. (t.y.). Sünnet. TDV İslâm Ansiklopedisi.

Cengiz, M. (2020). Hanefî (Fukahâ) usûlünde beyân teorisi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (35), 129–161.

Eraslan, Ş. (t.y.). Klasik icma teorisine modern yaklaşımlar (Basılmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Güman, O. (2012). Hanefî fıkıh usulü literatüründeki lafızlar taksiminde mantıksal tutarlılık problemi: Pezdevî örneği. Dîvân: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, XVII(33), 103–132.

İltaş, D. (2011). Fıkıh usulünde mütekellimîn yönteminin delalet anlayışı. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM).

İzmirli, İ. H. (2008). İcma, kıyas ve istihsanın esasları. Sadeleştiren: A. Duman. Hikmet Yurdu, I(1), 149–160.

Kacır, T. (2016). Usûlî kıyasın bilgi ve amel değeri. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, XX(1), 61–88.

Koca, F. (2018). Fıkıh usulüne göre te’vil, Kur’an’ın bâtınî ve işârî yorumu. 245–279.

Köksal, A. C. (2008). Fıkıh usulünün mahiyeti ve gayesi. İstanbul: İSAM, 161–183.

Sarıtaş, M. (2018). Fakihlerimizin görüşleri naslardan önceliklidir: Ebû Sa‘îd el-Hâdimî’nin nas-mezhep ilişkisi problemine dair görüşleri. Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası (Âlimler, Müesseseler ve Fikrî Eserler) - XVIII. Yüzyıl, 163–178.

Sağlam, H. (2013). İslâm hukuk metodolojisindeki te’vilin hüküm istinbâtında yeri ve önemi hakkında örneklerle genel bir değerlendirme. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (21), 95–129.

Temel, A. (2020). Fıkıh usulü tarihinde dört temel şer‘î delil tertibinin gelişimi. Eskiyeni: Anadolu İlahiyat Akademisi Araştırma Dergisi, 40, 73–94.

Tsiligkir, C. (2010). Hanefilere göre haberin kıyasa aykırı olması durumunda râvinin fakih olma şartı. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (21), 69–83.

Yaman, A. (2019). Fıkıh usûlü işlevini tamamladı mı? Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 57, 25–46.

Şaban, Z. (2025). İslam Hukuk İlminin Esasları (Usûlü’l Fıkh), çev. İbrahim Kafi Dönmez, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 42. Baskı.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 90

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenci, İslam hukukunda dini bilginin ölçütlerini, şer‘î delilleri ve fıkıh usulü ilminin temel kavramlarını tanıyıp açıklayabilecektir.
2 Öğrenci, fıkıh usulü ilminin tarihsel gelişimini ve İslami ilimler içindeki metodolojik rolünü değerlendirebilecektir.
3 Öğrenci, temel fıkıh usulü metinlerini okuyup anlamlandırarak, nassların taksim ve yorumunu analiz edebilecektir.
4 Öğrenci, çeşitli usulî teoriler ve mezhep yaklaşımları arasındaki farkları karşılaştırıp eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir.
5 Öğrenci, fıkıh usulü ilmi çerçevesinde akademik tartışmalara katılabilir, görüşlerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir ve hukukî problemleri usulî yöntemlerle çözümleyebilir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş: Fıkıh Usulünün Amacı, İşlevi, Tarihsel Gelişimi Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 31-51. Fıkıh Usulü, İLİTAM, 1. Bölüm Bedir, Mürteza, “İbn Haldun’un Gözüyle Naklî İlimler”, 219-233. Apaydın, Yunus, Klasik Fıkıh Usulünün Yapısı ve İşlevi, 7-28. Köksal, A. Cüneyd, Fıkıh Usulünün Mahiyeti ve Gayesi, 161-183. Sarıtaş, Murat, “Fakihlerimizin Görüşleri Naslardan Önceliklidir”, 163-178. Yaman, Ahmet, “Fıkıh Usûlü İşlevini Tamamladı mı?”, 25-46
2 Fıkıh Usûlü İçeriği, Literatürü ve Yazım Türleri Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 31-51. Fıkıh Usulü, İLİTAM, 1. Bölüm Bedir, Mürteza, “Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülâhazalar”, 65-97
3 Şer‘î Delillere Genel Bir Bakış Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 55-61. Temel, Ahmet, “Fıkıh Usulü Tarihinde Dört Temel Şer‘î Delil Tertibinin Gelişimi”, 73-94
4 Kitap Delili ve Lafızların Taksimi Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 63-89, 399-403.
5 Lafızlar: 1 ve 2. Taksim Zekiyyüddin Şaban, 399-475 İltaş, Davut, Fıkıh Usulünde Mütekellimîn Yönteminin Delalet Anlayışı, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2011. Güman, Osman, “Hanefî Fıkıh Usulü Literatüründeki Lafızlar Taksiminde Mantıksal Tutarlılık Problemi: Pezdevî Örneği”, Dîvân: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 2012, cilt: XVII, sayı: 33, s. 103-132
6 Lafızlar: 3. Taksim Zekiyyüddin Şaban, s. 477-508 İltaş, Davut, Fıkıh Usulünde Mütekellimîn Yönteminin Delalet Anlayışı, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2011. Orhan, Fatih, “Nehyin Muktezası: Yasaklanan Fiilin Hükmü ve Hukukî Sonuç Doğurması”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2017, sayı: 30, s. 71-91
7 Lafızlar: 4. Taksim Zekiyyüddin Şaban, s. 509-533
8 Sünnet Zekiyyüddin Şaban, s. 91-133 Bedir, Mürteza, “Sünnet”, TDV İslâm Ansiklopedisi. Apaydın, Yunus, “Hanefi Hukukçuların Hadis Karşısındaki Tavırlarının Bir Göstergesi Olarak Manevi Inkıta‘ Anlayışı”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1992, sayı: 8, s. 159-194. Tsiligkir, Chamnti, “Hanefilere Göre Haberin Kıyasa Aykırı Olması Durumunda Râvinin Fakih Olma Şartı”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, sayı: 21, s. 69-83
9 Beyan, Nesih, Tearuz, Tercih, Tevil Zekiyyüddin Şaban, s. 542-560 İltaş, 2011. Koca, Ferhat, Fıkıh Usulüne Göre Te’vil, Kur’an’ın Bâtınî ve İşârî Yorumu, 2018, s. 245-279. Cengiz, Mehmet, “Hanefî (Fukahâ) Usûlünde Beyân Teorisi”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2020, sayı: 35, s. 129-161. Sağlam, Hadi, “İslâm Hukuk Metodolojisindeki Te’vilin Hüküm İstinbâtında Yeri ve Önemi Hakkında Örneklerle Genel Bir Değerlendirme”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2013, sayı: 21, s. 95-129
10 İcmâ Zekiyyüddin Şaban, s. 135-163 Temel, Ahmet, “Fıkıh Usulünün Bağımsız Te’lif Asrında İcmâ’ Tartışmaları: Hicri Üçüncü Asırda İcmâ’ Delilinin Gelişimi”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2020, cilt: VII, sayı: 1, s. 802-826. Şule Eraslan, Klasik İcma Teorisine Modern Yaklaşımlar, Basılmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bilal Aybakan, Fıkıh İlminin Oluşum Sürecinde İcma, İz Yayıncılık, 2017. İzmirli, İsmail Hakkı, İcma, Kıyas ve İstihsanın Esasları, Sadeleştiren: Ali Duman, Hikmet Yurdu, 2008, cilt: I, sayı: 1, s. 149-160
11 Kıyas-1: Kavramsal Çerçeve Zekiyyüddin Şaban, s. 165-181 Kacır, Temel, “Usûlî Kıyasın Bilgi ve Amel Değeri”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 2016, cilt: XX, sayı: 1, s. 61-88. İzmirli, İsmail Hakkı, 149-160
12 Kıyas-2: Şartlar ve Rükünler-İllet Tespit Yöntemleri Zekiyyüddin Şaban, s. 181-234
13 Fıkıh Usulünde İttifak Edilen Dört Delilin Genel Tekrarı
14 Öğrenci Sunumu

 
Ders İçin Önerilen Diğer Dersler
Veri yok
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 3 3 3 2 4 2 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2
Ö1 5 3 1 1 4 3 3 3 4 4 1 4 1 1 2 2
Ö2 3 4 4 3 2 1 2 3 2 2 4 5 5 4 3 2
Ö3 3 4 3 3 4 2 1 5 5 4 3 1 2 3 2 3
Ö4 1 2 3 3 4 4 5 3 2 2 3 4 4 5 5 3
Ö5 3 4 3 2 5 1 4 3 2 4 4 3 3 2 2 2

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293455&curProgID=5486&lang=tr