| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Dökümanlar |
| 1 |
Giriş: Fıkıh Usulünün Amacı, İşlevi, Tarihsel Gelişimi
|
|
Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 31-51.
Fıkıh Usulü, İLİTAM, 1. Bölüm
Bedir, Mürteza, “İbn Haldun’un Gözüyle Naklî İlimler”, 219-233.
Apaydın, Yunus, Klasik Fıkıh Usulünün Yapısı ve İşlevi, 7-28.
Köksal, A. Cüneyd, Fıkıh Usulünün Mahiyeti ve Gayesi, 161-183.
Sarıtaş, Murat, “Fakihlerimizin Görüşleri Naslardan Önceliklidir”, 163-178.
Yaman, Ahmet, “Fıkıh Usûlü İşlevini Tamamladı mı?”, 25-46
|
| 2 |
Fıkıh Usûlü İçeriği, Literatürü ve Yazım Türleri
|
|
Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 31-51.
Fıkıh Usulü, İLİTAM, 1. Bölüm
Bedir, Mürteza, “Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülâhazalar”, 65-97
|
| 3 |
Şer‘î Delillere Genel Bir Bakış
|
|
Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 55-61.
Temel, Ahmet, “Fıkıh Usulü Tarihinde Dört Temel Şer‘î Delil Tertibinin Gelişimi”, 73-94
|
| 4 |
Kitap Delili ve Lafızların Taksimi
|
|
Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk Usulü, 63-89, 399-403.
|
| 5 |
Lafızlar: 1 ve 2. Taksim
|
|
Zekiyyüddin Şaban, 399-475
İltaş, Davut, Fıkıh Usulünde Mütekellimîn Yönteminin Delalet Anlayışı, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2011.
Güman, Osman, “Hanefî Fıkıh Usulü Literatüründeki Lafızlar Taksiminde Mantıksal Tutarlılık Problemi: Pezdevî Örneği”, Dîvân: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 2012, cilt: XVII, sayı: 33, s. 103-132
|
| 6 |
Lafızlar: 3. Taksim
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 477-508
İltaş, Davut, Fıkıh Usulünde Mütekellimîn Yönteminin Delalet Anlayışı, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2011.
Orhan, Fatih, “Nehyin Muktezası: Yasaklanan Fiilin Hükmü ve Hukukî Sonuç Doğurması”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2017, sayı: 30, s. 71-91
|
| 7 |
Lafızlar: 4. Taksim
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 509-533
|
| 8 |
Sünnet
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 91-133
Bedir, Mürteza, “Sünnet”, TDV İslâm Ansiklopedisi.
Apaydın, Yunus, “Hanefi Hukukçuların Hadis Karşısındaki Tavırlarının Bir Göstergesi Olarak Manevi Inkıta‘ Anlayışı”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1992, sayı: 8, s. 159-194.
Tsiligkir, Chamnti, “Hanefilere Göre Haberin Kıyasa Aykırı Olması Durumunda Râvinin Fakih Olma Şartı”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, sayı: 21, s. 69-83
|
| 9 |
Beyan, Nesih, Tearuz, Tercih, Tevil
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 542-560
İltaş, 2011.
Koca, Ferhat, Fıkıh Usulüne Göre Te’vil, Kur’an’ın Bâtınî ve İşârî Yorumu, 2018, s. 245-279.
Cengiz, Mehmet, “Hanefî (Fukahâ) Usûlünde Beyân Teorisi”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2020, sayı: 35, s. 129-161.
Sağlam, Hadi, “İslâm Hukuk Metodolojisindeki Te’vilin Hüküm İstinbâtında Yeri ve Önemi Hakkında Örneklerle Genel Bir Değerlendirme”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2013, sayı: 21, s. 95-129
|
| 10 |
İcmâ
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 135-163
Temel, Ahmet, “Fıkıh Usulünün Bağımsız Te’lif Asrında İcmâ’ Tartışmaları: Hicri Üçüncü Asırda İcmâ’ Delilinin Gelişimi”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2020, cilt: VII, sayı: 1, s. 802-826.
Şule Eraslan, Klasik İcma Teorisine Modern Yaklaşımlar, Basılmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Bilal Aybakan, Fıkıh İlminin Oluşum Sürecinde İcma, İz Yayıncılık, 2017.
İzmirli, İsmail Hakkı, İcma, Kıyas ve İstihsanın Esasları, Sadeleştiren: Ali Duman, Hikmet Yurdu, 2008, cilt: I, sayı: 1, s. 149-160
|
| 11 |
Kıyas-1: Kavramsal Çerçeve
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 165-181
Kacır, Temel, “Usûlî Kıyasın Bilgi ve Amel Değeri”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 2016, cilt: XX, sayı: 1, s. 61-88.
İzmirli, İsmail Hakkı, 149-160
|
| 12 |
Kıyas-2: Şartlar ve Rükünler-İllet Tespit Yöntemleri
|
|
Zekiyyüddin Şaban, s. 181-234
|
| 13 |
Fıkıh Usulünde İttifak Edilen Dört Delilin Genel Tekrarı
|
|
|
| 14 |
Öğrenci Sunumu
|
|
|