Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
7SEC401Rehberlik ve Özel Eğitim3+0+03423.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin çağdaş eğitim sisteminde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin önemini anlamalarına yardımcı olma. Özel eğitimdeki temel kavramları doğru kullanabilme, özel gereksinimli öğrencileri tanıyabilme bu özelliklere sahip öğrenciler için sınıf ortamında uygun düzenlemeler yapabilme.
Dersin İçeriği Rehberliğin tanımı, kapsamı, amacı, ilkeleri, hizmet/uygulama etiği, eğitim ve rehberlik ilişkileri. Rehberliğin doğuşu ve gelişmesi. Rehberlikte hizmet alanları. Rehberlikte hizmet türleri. Gelişimsel ve Önleyici rehberlik hizmetleri. Eğitsel rehberlik hizmetleri. Mesleki rehberlik hizmetleri. Kişisel rehberlik hizmetleri. Özel eğitim ve rehberlik. Rehberlik Hizmetleri ve Aile. Rehberlik Hizmetleri ve Öğretmen Rehberlikte bireyi tanıma teknikleri ve testler. Rehberlikte bireyi tanıma teknikleri ve test dışı teknikler. Eğitim sisteminde rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesi, programlanması, değerlendirilmesi. Özel gereksinimli öğrencileri özelikleri ve ihtiyaçlarının belirlenmesi. Özel gereksinimli öğrenciler için uygun sınıf ortamı ve iklimi oluşturma.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi İbrahim YILDIRIM https://akbis.osmaniye.edu.tr/@ibrahimyildirim ibrahimyildirim@osmaniye.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Kaya, A. (2020) (Ed.). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık. Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetleri, Ed. Uğur Sak ve Seyfettin Toraman, Rehberlik ve Özel Eğitim Hizmetleri Müdürlüğü, Ankara: 2020.
Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetleri, Ed. Uğur Sak ve Seyfettin Toraman, Rehberlik ve Özel Eğitim Hizmetleri Müdürlüğü, Ankara: 2020.
Yeşilyaprak, B. (2017). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kuzgun, Y. (2009). Rehberlik ve psikolojik danışma (10. Baskı). Ankara: Nobel.
Ders Notları Kaya, A. (2020) (Ed.). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetleri, Ed. Uğur Sak ve Seyfettin Toraman, Rehberlik ve Özel Eğitim Hizmetleri Müdürlüğü, Ankara: 2020.
Dökümanlar Kaya, A. (2020) (Ed.). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık. Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetleri, Ed. Uğur Sak ve Seyfettin Toraman, Rehberlik ve Özel Eğitim Hizmetleri Müdürlüğü, Ankara: 2020.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %25
Eğitim Bilimleri %30
Alan Bilgisi %45

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 120

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrencilerin gelişim özelliklerini analiz ederek uygun rehberlik hizmeti planlar.
2 Eğitim sürecinde rehberlik hizmetlerinin önemini kavrar ve uygular
3 Eğitimde bireysel farklılıkların önemini ve etik ilkeleri dikkate alır.
4 Özel gereksinimli bireylerin özelliklerini ve eğitim ihtiyaçlarını tanımlar

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Çağdaş eğitim sisteminde öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik
2 Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi
3 Rehberlik türleri (bireysel rehberlik, mesleki rehberlik, kişisel-sosyal rehberlik)
4 Rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar, Rehberlik hizmet alanları
5 Psikolojik Danışma ve Oryantasyon
6 Bireyi tanıma teknikleri
7 Vize
8 Test teknikleri ve Test Dışı Teknikler
9 Psikolojik Danışma ve rehberlik hizmetlerinde örgütlenme
10 Psikolojik Danışma Kuramları
11 İnsancıl eğitim
12 Özel Eğitim Alanının Kavramsal, Tarihsel/Yasal Temeller ve Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetlerinin Sunumu
13 Türkiye’de Eğitsel Değerlendirme Ve Tanılama, Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulamaları
14 Türkiye’de Özel Yetenekli Bireylere Yönelik Özel Eğitim Hizmetleri ve Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetlerinin Geleceği
15 Final

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Ö1 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Ö2 3 3 3 2 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3
Ö3 2 3 2 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 2 3
Ö4 3 2 3 3 2 2 2 2 3 2 3 2 2 2 2 2

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293460&curProgID=5486&lang=tr