Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
8SEC436Güncel İnanç Problemleri II2+0+02412.11.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İlahiyat
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Modern dünyada ortaya çıkan inançla ilgili problemleri, klasik İslam düşüncesinin temelleriyle karşılaştırarak analiz etmek ve öğrencilerin güncel dinî, felsefî ve bilimsel gelişmeler karşısında tutarlı bir inanç perspektifi geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği İlk derste modern düşüncenin inanç üzerindeki etkileri ele alınır. Ardından, pozitivizm, materyalizm, evrim, sekülerizm, deizm, ateizm, agnostisizm, postmodernizm gibi yaklaşımlar incelenir. İslam düşüncesinin bu yaklaşımlara verdiği cevaplar ve günümüz Müslüman toplumlarında inanç krizlerinin sebepleri tartışılır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Esra Hergüner
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Günümüz Kelam İnanç Problemleri, Selim Özarslan Adnan Bülent Ünal, A. Bülent Baloğlu (ed.), Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri Temel Yeşilyurt, Çağdaş İnanç Problemleri
Ders Notları Günümüz Kelam İnanç Problemleri, Selim Özarslan
Adnan Bülent Ünal, A. Bülent Baloğlu (ed.), Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri
Temel Yeşilyurt, Çağdaş İnanç Problemleri

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Veri yok

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 84

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenciler, güncel inanç problemlerini, sahte peygamberlik, satanizm, okkültist eğilimler ve dine eklemlenen uygulamalar (bidat ve hurafeler) bağlamında tanıyıp analiz edebileceklerdir
2 Öğrenciler, Uzak Doğu kökenli inanç ve pratikler (yoga, meditasyon) ile modern genetik araştırmalar (klonlama, kök hücre) gibi bilimsel ve kültürel etkilerin din üzerindeki yansımalarını açıklayabileceklerdir.
3 Öğrenciler, insan hakları, dinî otorite, kapsamı ve sınırları ile kader anlayışı ve bağlantılı meseleler (ecel, rızık, hidayet-dalalet vb.) konularını değerlendirerek dinin toplumsal ve bireysel etkilerini tartışabileceklerdir.
4 Öğrenciler, modern dönemde özgürlük anlayışı, İslam ve kadın temalı tartışmalar, tüp bebek ve cinsiyet belirleme konularında etik ve dini perspektifleri analiz edebilecek ve eleştirel düşünme becerilerini kullanabileceklerdir
5 Öğrenciler, dinî çoğulculuk ve İslam konularını tartışarak farklı inanç sistemleriyle etkileşimi anlayacak ve dini, etik ve toplumsal bağlamda değerlendirme yapabileceklerdir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Güncel inanç problemlerine genel bakış konuyla ilgili okuma Adnan Bülent Ünal, A. Bülent Baloğlu (ed.), Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri
2 Sahte peygamberlik konuyla ilgili okuma Günümüz Kelam İnanç Problemleri Selim Özarslan
3 Satanizm konuyla ilgili okuma SATANİZM,ŞEYTANA TAPINMANIN YENİ ADI Prof. Dr. Ahmet GÜÇ
4 Okkültist eğilimler konuyla ilgili okuma konuyla ilgili makaleler
5 Dine eklemlenen uygulamalar, bidat ve hurafeler konuyla ilgili okuma Reading related to the topic Ramazan ALTINTAŞ, Islam Anlayışında Bid'at ve Hurafenin Çerçevesi
6 Uzak Doğu kökenli inanç ve pratikler: Yoga, meditasyon konuyla ilgili okuma YOGANIN MAHİYETİ VE ÇEŞİTLERİ Nasuh GÜNAY
7 Genetik araştırmalar: Klonlama, kök hücre konuyla ilgili okuma Klonlama ve Kök Hücre Çalışmalarının İslâm Dini Açısından Değerlendirilmesi İbrahim PAÇACI
8 Ara sınav
9 İnsan Hakları konuyla ilgili okuma İSLAM’DA İNSAN HAKLARI Abdullah DEMİR*
10 Dinî otorite, kapsamı ve sınırları konuyla ilgili okuma Dini Otorite, Kolektif, Ensar neşriyat
11 Kader anlayışı ve konuyla bağlantılı meseleler(Ecel, Rızık, Hidayet-Dalalet vs.) konuyla ilgili okuma Takdir Olgusu Kader Algısı Yazgı Yanılgısı İsmail Şık
12 Modern dönem özgürlük anlayışı konuyla ilgili okuma konuyla ilgili makaleler
13 İslam ve kadın temalı tartışma konuları konuyla ilgili okuma İslam Kültürünün Yumuşak Karnı Kadın, Mustafa Öztürk
14 Tüp Bebek ve cinsiyet belirleme konuyla ilgili okuma İSLAM HUKUKU AÇISINDAN DOĞUM ÖNCESİ CİNSİYET SEÇİMİ Ahmet EKŞİ
15 Dinî çoğulculuk ve İslam konuyla ilgili okuma konuyla ilgili makaleler
16 Final sınavı

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Tüm 2 3 1 2 1 4 4 1 3 2 3 3 3 2 2 2
Ö1 2 3 1 2 1 4 4 1 3 2 3 3 3 2 2 2
Ö2 2 3 1 2 1 4 4 1 3 2 3 3 3 2 2 2
Ö3 2 3 1 2 1 4 4 1 3 2 3 3 3 2 2 2
Ö4 2 3 1 2 1 4 4 1 3 2 3 3 3 2 2 2
Ö5 2 3 1 2 1 4 4 1 3 2 3 3 3 2 2 2

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=293478&curProgID=5486&lang=tr