Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTSSon Güncelleme Tarihi
2HRM820UZAKTAN ALGILAMA İLE ÇEVRE İZLEME VE MODELLEME3+0+03624.10.2025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Bölümü / Programı Harita Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Günümüzde hem küresel ölçekte hem de ülkemizde önem taşıyan çevresel etkilelerin ve sorunların çözümüne yönelik olarak, Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) gibi çağdaş teknolojilerin kullanım alanları ile bu teknolojilerle geliştirilen modellerin tanıtılması hedeflenmektedir.

Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama gibi yeni teknolojilerin çevresel modellemeye katkıları, avantajları ve dezavantajları irdelenerek bu yöntemleri analiz edebilme ve uygulayabilme becerisi kazandırılmaya çalışılacaktır.
Dersin İçeriği Mekansal Bilimlerde Çevresel Modellerin Taksonomisi; Deterministik Modeller,
Stokastik Modeller, Mekansal veri, veri yönetimi, çevrele haritalamada yeni algılayıcılar, Çevresel İzleme ve Modelleme İçin Mekansal Veriler, Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Uzaktan algılama entegrasyonu, Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan algılama ile çevresel izleme (Global, Bölgesel ve Lokal), Hidroloji/Oşinografi, Kıyı alanlarının izlenmesi, doğal afetler (sel baskını, deprem, buzullar), Orman/bitki örtüsü, arazi kullanımı/şehirleşme, meteoroloji, Erozyon/Toprak kayması
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Bahadır ÇELİK
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Skidmore, A. (2017). Environmental modelling with GIS and remote sensing. CRC
Barrett, E. C. (1992). Introduction to environmental remote sensing. Introduction to Environmental Remote Sensing, 3, 426.
Merchant, J. W. (2000). Remote sensing of the environment: an earth resource perspective. Cartography and Geographic Information Science, 27(4), 311-311.
Ders Notları Ders Notları

Ders Yapısı
Mühendislik Bilimleri %40
Fen Bilimleri %40
Alan Bilgisi %20

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
İş Yükü Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 10 140
Ara Sınavlar 1 3 3
Proje 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 193

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Bilgi 
1 Harita mühendisliği bilim alanının çevre mühendiliği gibi ilişkili olduğu disiplinler arası entegrasyonu sağlayabilme, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme
Beceri 
1 Çevresel problemler ilişkili mevcut yöntemleri ve modelleri eleştirisel bakışla değerlemdirme becerisi
2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme ve karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
3 Çevre ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve kültürel sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini sağlayabilme becerisi

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Giriş
2 Mekansal Bilimlerde Çevresel Modellerin Taksonomisi; Deterministik Modeller, Stokastik Modeller
3 Mekansal Bilimlerde Çevresel Modellerin Taksonomisi; Deterministik Modeller,
4 Mekansal veri, veri yönetimi, çevresel haritalamada yeni algılayıcılar
5 Mekansal veri, veri yönetimi, çevresel haritalamada yeni algılayıcılar
6 CBS ile UA entegrasyonu
7 CBS ile UA entegrasyonu
8 CBS ve UA ile çevresel izleme (Global, Bölgesel ve Lokal)
9 CBS ve UA ile çevresel izleme (Global, Bölgesel ve Lokal)
10 Hidroloji/Oşinografi, Kıyı alanlarının izlenmesi, doğal afetler (sel baskını, deprem, buzullar)
11 Hidroloji/Oşinografi, Kıyı alanlarının izlenmesi, doğal afetler (sel baskını, deprem, buzullar)
12 Orman/bitki örtüsü, arazi kullanımı/şehirleşme, meteoroloji, Erozyon/Toprak kayması
13 Orman/bitki örtüsü, arazi kullanımı/şehirleşme, meteoroloji, Erozyon/Toprak kayması
14 Orman/bitki örtüsü, arazi kullanımı/şehirleşme, meteoroloji, Erozyon/Toprak kayması

 
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Tüm 5 5 4 4 5 4 5 4 5 5 5
Bi1 5 3 5 4 3 3 5 4 5 5 5
Be1 5 5 4 4 5 4 5 4 5 5 5
Be2 5 5 4 4 5 4 5 4 5 5 5
Be3 5 5 4 5 5 4 4 4 5 5 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.osmaniye.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=301720&lang=tr